OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER OCH KVALIFIKATIONER FÖR FÖRSTELÄRARUPPDRAGET
En tjänst som förstelärare innebär ett stärkt uppdrag med ökade krav på att utveckla den egna undervisningen, att följa med i skolforskning, att sprida kunskap och vara aktiv i det kollegiala lärandet för att utmana och stödja kollegor. En förstelärare är en lärare som har legitimation och som arbetsgivaren anser vara extra yrkesskicklig inom sin profession. En förstelärare ska fortsätta undervisa som vanligt men också vara en god förebild och mentor för mindre erfarna eller nyutexaminerade lärare på skolan.
I uppdraget ingår att aktivt bidra till och synliggöra undervisningen i enlighet med kommunens utvecklingsarbete. Du förväntas också vara drivande i det systematiska kvalitetsarbetet på den enhet du arbetar, i detta ingår också att vara ett stöd för skolledningen i just utvecklingsfrågor och utformandet av utvecklingsarbetet på din enhet. Vi vill också att du är en lagspelare som vill arbeta och utveckla verksamheten i hela kommunen tillsammans med dina förstelärarkollegor. Organisationen kommer att erbjuda ett utbyte mellan förstelärare på olika enheter.
Förstelärarens klassrum ska vara öppet för lektionsbesök av kollegor, skolledningen, vårdnadshavare och inbjudna gäster och denne förväntas ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt till sin praktik. Du har minst 5 års erfarenhet av läraryrket efter examen.
Skolverkets riktlinjer för förstelärartjänster är:
Förstelärare ska ägna minst 50 procent av arbetstiden åt undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
har en lärarlegitimation som är utfärdad av Skolverket senast den dag hen blivit förstelärare.
kan genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom en eller flera anställningar inom skolväsendet. Kravet kan anses uppfyllt även om undervisningen har skett som obehörig, på fritidshem, eller på deltid.
har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
bedöms av huvudmannen som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
Förstelärarens uppdrag:
Förstelärarens arbetsuppgifter ska i allt väsentligt bestå av undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. I övrigt ingår följande i förstelärarens uppdrag:
Förstelärarens ämneskunskaper och/eller undervisningsskicklighet ska spridas till fler lärare inom den egna skolan samt andra skolor och leda till förbättrade elevresultat och ämnesutveckling.
Genom coachning och handledning ska försteläraren stödja kollegor i deras professionella utveckling samt det kollegiala lärandet på den egna eller i andra skolor. Exempel på coachande och handledande situationer kan vara metoddiskussioner, seminarier, spegling, klassrumsobservationer och enskilda samtal med kollegor.
Tillsammans med rektor systematiskt följa upp och analysera undervisningens innehåll och skolans resultat. Denna analys ska i sin tur leda till förslag på åtgärder som skolan eventuellt behöver vidta för att förbättra sina resultat.
Försteläraren ska bidra med omvärldsbevakning och uppdatering när det gäller för verksamheten relevant forskning.
Delta i kommunala nätverk tillsammans med andra förstelärare samt systematisera lärdomar från detta arbete och kommunicera utvecklingsbehov med skolledningen.
Förutom den mer specifika ämnesdidaktiska utvecklingen av undervisningen ska försteläraren vid diskussioner, seminarier och handledningstillfällen med sina kolleger lägga fokus på:
Sambandet mellan undervisningsstrategier och ökade resultat.
Hur lärare kan anpassa undervisningen och skapa tillgängliga lärmiljöer.
Hur lärare kan ta tillvara elevernas återkoppling på undervisningen.
Hur undervisningen kännetecknas av framgångsrik formativ bedömning.
Hur IKT kan användas i undervisningen för att dokumentera, iscensätta miljöer, kommunicera, bearbeta och utforska olika sammanhang.
Fördelningen av förstelärartjänsterna meddelas då besked om antalet tjänster erhållits från Skolverket.
Alla tjänster riktas mot pedagogiskt arbete och kopplas till respektive enhet.AnsökningsförfarandeSkriftlig ansökan
Du skriver en ansökan i kommunens system, du hittar länken längst ner i denna annons. Vi vill att du i ansökan anger vilken enhet inom kommunen du söker uppdrag på. Om du som söker inte redan jobbar i kommunen vill vi att du söker en av de ordinarie lärartjänsterna som finns utannonserad förutom denna förstelärartjänst. Du kommer då att bli intervjuad av den rektor som står ansvarig för den ordinarie tjänsten som lärare i första hand.
I ditt personliga brev vill vi att du:
1. Beskriver hur du ser på rollen som förstelärare (max 400 ord)
2. Beskriver hur följande kommer till uttryck i din arbetsutövning:
– Jag har gedigna kunskaper i det ämne eller ämnesområde, som jag undervisar i.
– Jag anpassar undervisningen och skapar en tillgänglig lärmiljö för alla eleveri syfte att förbättra elevernas studieresultat.
– Jag har visat mig intresserad av att delta i utvecklingsprojekt, som leder till förbättrade elevresultat.
– Jag kan kommunicera och samarbeta med såväl elever, vårdnadshavare och kollegor.
– Jag är intresserad av att utveckla min egen professionalism.
– Jag kan anpassa undervisningen efter elevernas förutsättningar och i samband med detta tillämpar jag en mångfald av metoder och arbetssätt.
LÖN
För försteläraruppdrageti Hagfors kommun utgår ett lönetillägg om 5000 kr/månad för tjänsterinom pott 1. För eventuella tjänster inom pott 2 utgår ett lönetillägg om 10 000 kr/månad.
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Nås via kommunens växel 0563-185 00
ÖVRIGT
Vi har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Enligt skollagen (2010:800) krävs ett registerutdrag från Rikspolisstyrelsen belastningsregister för att arbeta inom förskoleverksamhet, skola eller barnomsorg. Blankett finns på Rikspolisstyrelsens webbplats.
VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN!