Förstelärare

Arbetsbeskrivning

Laxå kommun är en trevlig liten kommun belägen i södra Örebro län. Hos oss arbetar 450 personer fördelade på våra fyra nämnder - kommunstyrelsen, social- och omsorgsnämnden, barn- och utbildningsnämnden samt kultur- och fritidsnämnden. Vi arbetar efter vår värdegrund där ledorden är respektfullhet, lyhördhet, framåtanda och positivitet. Är det något du kan skriva under på? I så fall - fortsätt läsa!




Just nu har vi även lediga lärartjänster inom flera ämnesområden vilka skulle kunna gå att kombinera med ett förstelärarskap inom något av nedanstående områden.

Är du inte lärare hos oss idag men är nyfiken på en anställning som lärare med möjlighet till ett av nedanstående förstelärarskap är du mycket välkommen att söka till oss, både som lärare och förstelärarförordnande!

Vi fortsätter att utveckla vår ledningsorganisation och bygga upp vårt systematiska kvalitetsarbete. Bland våra utvecklingsområden finns specialpedagogik, inkluderande lärmiljöer, kollegialt lärande och språk- och matematikutveckling. Förstelärare är en karriärtjänst som riktar sig till särskilt yrkesskickliga lärare. En spridning av förstelärare mellan kommunens skolor eftersträvas. Uppdraget som förstelärare ska dock utföras på samtliga skolor i kommunen. Tjänsterna innebär i regel ferietjänst där arbetstiden fördelas mellan 40 timmar reglerad och arbetsplatsförlagd tid samt 5 timmar förtroendearbetstid. Alternativt kan några av tjänsterna beroende på placering och inriktning även innebära semestertjänst med 40 h arbetsvecka under förutsättning av fattade beslut.

För uppdraget som förstelärare utgår lönetillägg enligt förordning. Uppdraget som förstelärare utförs inom ramen för den ordinarie lärartjänsten. Tjänsterna som förstelärare tillsätts med riktade uppdrag, vilka utgår ifrån barn- och utbildningsförvaltningens prioriterade utvecklingsområden. Försteläraren kan också komma att ingå i lednings- eller utvecklingsgruppen på den egna skolan. Utöver det riktade uppdraget förväntas försteläraren företräda samtliga prioriterade utvecklingsuppdrag. Fokus i arbetet ska dock ligga på det riktade uppdrag som är knutet till den aktuella förstelärartjänsten. I uppdraget ingår att analysera samt rapportera utfallet av det egna utvecklingsarbetet i enlighet med förvaltningens årshjul för systematiskt kvalitetsarbete. Även vissa övergripande ansvarsuppgifter ingår i tjänsten, såsom att samverka med övriga förstelärare i ett förstelärarnätverk, verka som lärledare inom forskningsprojekt, att ansvara för nätverksträffar utifrån det prioriterade eller generella uppdraget och att leda lärmöten i mindre format för kollegor. I samtliga förstelärartjänster ingår att utveckla det kollegiala lärandet. I uppdraget ingår också att verka för pedagogisk kontinuitet mellan verksamheterna. De riktade uppdragen är fördelade enligt nedan.

Specialpedagogik grundskola
Obs! Legitimationskrav specialpedagog. Du ansvarar för att öka samverkan mellan elevhälsoteam och pedagoger. Driva och implementera ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela vår organisation.

Svenska årskurs 1-9
Du ansvarar för att implementera och vid behov revidera samt stötta i genomförandet av kommunens uppföljningsplan i svenska samt för att driva utvecklingen av språkutvecklande arbetssätt i undervisningen.
Matematik årskurs 1-9
Du ansvarar för att implementera och vid behov revidera samt stötta i genomförandet av kommunens uppföljningsplan i matematik samt för att driva utvecklingsarbete för att öka elevernas matematiska förståelse.
Engelska årskurs 2-9
Du ansvarar för att inspirera till och implementera utvecklade undervisningsformer i engelska samt att driva utvecklingsarbete för att öka elevernas språkliga förståelse. Du verkar för att utveckla elevernas förmågor att kunna möta omvärlden och olika språkliga sammanhang.
Naturorienterande ämnen åk 1-9
Du ansvarar för att inspirera till och implementera utvecklade undervisningsformer inom No-ämnena. Du driver utvecklingsarbete för att öka elevernas förståelse och kunskaper inom no-området ur ett samhällsperspektiv där miljö och miljörelaterade frågor är en viktig faktor.
Nyanländas lärande
Du ansvarar för att vid behov revidera samt implementera kommunens handlingsplan för mottagande av nyanlända elever, för att sprida kunskap om och samordna arbetet med kartläggningar av nyanlända elever samt för att verka för ökad kvalitet i undervisningen i svenska som andraspråk och i undervisningen för nyanlända.
Pedagogisk kontinuitet
Uppdraget som förstelärare med inriktning mot pedagogisk kontinuitet har särskilt fokus på att verka för pedagogisk kontinuitet mellan förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola och gymnasieskola. Du ansvarar för att, tillsammans med övriga förstelärare samt förstepedagoger i förskola och fritidshem, särskilt verka för att barnens och elevernas kunskapsutveckling och utveckling i övrigt tas till vara i övergångarna mellan verksamheter och årskurser.

Kompetenskrav: Lärarlegitimation och minst fyra års dokumenterat och väl vitsordat arbete med undervisning. Du ska ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. Du ska inom ramen för din anställning undervisa eller utföra undervisningsrelaterade arbetsuppgifter minst 50 % av en heltidstjänst. Vi söker dig som utöver att uppfylla ovanstående kravprofil är en tydlig ledare som kan skapa och behålla goda relationer med elever, föräldrar och kollegor, är skicklig och målmedveten i att anpassa och organisera arbetsformer utifrån elevers behov och förutsättningar, tar stort ansvar för planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisningen tillsammans med kollegor samt företräder och driver skolutveckling förankrad i modern skolforskning och med ett tydligt resultatfokus. Du deltar i uppföljning, utvärdering och analys av verksamhetens resultat. Digitala lärverktyg är ett naturligt inslag i din undervisning. Som person är du positiv och lösningsfokuserad.

Anställningen är tidsbegränsad till som längst läsåret 2024-2025 eller så länge statsbidrag utgår. Beslut om tillsättning fattas av skolchef i samråd med berörd rektor.

Tjänsterna kommer att tillsättas under förutsättning av erforderliga beslut fattas. 

I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: BUN, Förvaltningsövergripande
  • 6 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 april 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Liknande jobb


Lärare 4-6, Hertingskolan

Lärare 4-6, Hertingskolan

22 oktober 2024

Vikariat  lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

Vikariat lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

29 oktober 2024