OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Härjedalens kommun!
Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Funäsdalens skola har ca 250 elever i årskurserna F-9 samt tillhörande fritidshem. Skolan är belägen mitt i byn vid foten av Funäsdalsberget där vi har nära till längdspår, idrottsplats samt gondolen som tar oss upp till bergets toppstuga.
Närheten till naturen sätter på olika sätt sin prägel på verksamheten som bokstavligt talat har ski-in ski-out läge.
Funäsdalens skola söker en pedagog som uppfyller kraven för en karriärtjänst. Tjänsten träder i
kraft den 1 januari 2025 och är tidsbegränsade på två år. Tjänsten är fördelad av förvaltningen enligt
det övergripande systematiska kvalitetsarbetet.
Arbetsuppgifter
Förstelärares uppdrag
En tjänst som förstelärare innebär ett utökat ansvar och högre krav. Försteläraren förväntas:
Utveckla sin egen undervisning och hålla sig uppdaterad inom skolforskning.
Aktivt sprida kunskap och bidra till det kollegiala samtalet genom att utmana och stödja sina kollegor.
Vara en förebild för andra lärare och verka för undervisning i linje med kommunens utvecklingsmål.
Ha ett öppet klassrum för lektionsbesök samt inta ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till sin
egen praktik.
För att lyckas med förstelärarens uppdrag är det viktigt att det är tydligt definierat och anpassat till skolans
specifika behov. Tjänstens innehåll har sin utgångspunkt i det lokala systematiska kvalitetsarbetet.
Försteläraruppdraget på Funäsdalens skola utgår från de utvecklingsområden som har analyserats och
identifierats i de systematiska kvalitetsarbete därför söker vi förstelärare inom dessa områden:
Undervisning
Att utveckla skolans lärmiljöer
Att leda undervisning
Ledarskap i klassrummet
Tydliggörande pedagogik
Undervisningsupplägg
Elevernas motivation
Kollegialt lärande
Matematik
Förbättra matematikundervisningen och utveckla undervisningens matematiska metoder och förmågor
såsom problemlösning, att visuellt organisera information som finns i textuppgifter/problem.
Erfarenhet inom blockmodellen utifrån singaporemodellen är meriterande.
Tidiga insatser inom läs och skrivutveckling
Att utveckla elevers förmåga inom språk-, läs- och skriv. Försteläraren kan i sitt uppdrag få uppgiften att
följa upp, analysera och utveckla språk-, läs- och skrivutvecklingen i undervisningen och verksamheten.
Rätt stöd i rätt tid.
Kvalifikationer
För att kunna utses till förstelärare behöver några grundläggande kriterier uppfyllas. Dessa anges i Förordning (2013:70) om statsbidrag till skolhuvudmän som inrättar karriärsteg för lärare.
En förstelärare:
Har en lärarlegitimation som är utfärdad av Skolverket den dag hen blivit förstelärare.
Kan genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom en eller
flera anställningar inom skolväsendet.
Har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att
utveckla undervisningen.
En förstelärare ska ägna minst 50% av arbetstiden åt undervisning och uppgifter som hör till
undervisningen.
Uppgifter som hör till undervisningen kan till exempel innebära att läraren:
Ensam eller med kollegor planerar och följer upp undervisningen.
Bedömer, betygsätter eller dokumenterar elevers kunskapsutveckling.
Återkopplar elevers utveckling till elever eller vårdnadshavare.
Personliga egenskaper
Förutom de kvalifikationer som krävs för att bli förstelärare ser vi att du som söker är en nyfiken och
öppen person som fungerar bra i samspel med elever och kollegor. Du har erfarenhet och kunskap om
hur man på bästa sätt kan bidra till elevens ökade förståelse utifrån ett individualiserat arbetssätt.
Egenskaper vi värderar högt är förmåga att samarbeta, kommunicera samt problemlösning. Stor vikt läggs
vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett spännande jobb i en kommun som är i utveckling. Vi strävar efter att bygga ett team där
mångfald, kreativitet och samarbete är viktigt och att vi där tillsammans jobbar för att skapa en attraktiv
arbetsplats där vi tillsammans trivs på arbetet. Vi är en öppen och tillåtande kultur där vi gemensamt
vågar testa nya idéer. Du har också möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdspeng.
Kontaktinformation
Irja Carlsson, Rektor, +46 068416840
Karin Kers, Ombud Sveriges Lärare, 0680-16100
Ann-Charlotte Zetterström, Ombud Sveriges Lärare , 0680-16100
Arbetsplats
Skolbacken
840 95 Funäsdalen
Kontaktpersoner på detta företaget
Bengt Hjort
Ronnie Lidberg
Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström
Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist
Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström
LR Sören Gustafsson
0680-162 33