OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill göra skillnad och vara med när vi formar framtiden. Hos oss får du förtroende, utvecklingsmöjligheter och kunniga kollegor. Vi arbetar tillsammans och är övertygade om att alla människor vill och kan lära.
Trandaredskolan är en lugn och trivsam F-6 skola med ca 500 elever och 5 fritidsavdelningar. Vi arbetar efter visionen - Lust att lära möjlighet att lyckas. Hos oss betyder det att vi utgår från en helhetssyn av elevens utveckling och lärande. Personalen arbetar engagerat för elevernas trivsel, mående och möjlighet att kunna utvecklas maximalt. Goda relationer mellan personal, elever och föräldrar har lagt grunden för det trivsamma klimat som präglar skolan.
Förutom undervisning och andra sedvanliga arbetsuppgifter för lärare arbetar förste-lärare med särskilda arbetsuppgifter och omfattningen av dessa beslutas av ansvarig rektor. Förutsättningar för uppdraget planeras tillsammans med rektor i Uppdrags-dialogen. Följande exempel skall ses som en vägledning för uppdraget: i din tjänst kan bland annat ingå att
- tillsammans med ledningen för skolan delta i arbetet med att analysera, leda, ge-
nomföra och följa upp kvalitetsutveckling kopplat till undervisning.
- utveckla undervisningen på den egna skolan eller på andra skolor i förvaltningen
- leda, samordna och ansvara för skolövergripande utvecklingsprocesser.
- hålla sig ajour med forskning och initiera pedagogiska diskussioner.
- samordna och verka som samtalsledare och handledare i ett professionellt kollegialt
lärande.
- auskultera och handleda i undervisningssituationer.
- handleda andra lärare i allmändidaktiska frågor eller frågor kopplade till specifika
ämnen. Förstelärare kan också ha ett särskilt uppdrag vid introduktion av nyanställda
lärare.
Vi söker dig som vill bli förstelärare, har lärarlegitimation med behörighet att undervisa i engelska, svenska, matematik och SO. Du uppfyller kriterierna i den nationella och lokala kravprofilen för förstelärare. Du har även ett tydligt, vänligt lågaffektivt ledarskap och gärna kunskaper inom NPF.
Nationell kravprofil
- är legitimerad
- kan genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med under-
visning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet.
- har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett
starkt intresse för att utveckla undervisningen
- även i övrigt av huvudmannen bedöms som särskilt kvalificerad för undervisning och
uppgifter som hör till undervisningen
Lokal kravprofil
- omsätter styrdokument i praktiken
- har gedigna ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper
- kan framgångsrikt inta den lärandes perspektiv och skapa goda relationer till alla
elever där positiva förväntningar är en naturlig del
- har god förmåga att sprida undervisningsstrategier samt forskning och vetenskapliga
teorier till kollegor i ett kollegialt professionellt lärande
- har visat engagemang och gediget intresse för skolutveckling
- har god förmåga att handleda kollegor och leda utvecklingsprocesser såväl inom
ämnet som skolövergripande
- har förmåga att entusiasmera och vara en god ambassadör för yrket
- behärskar att undervisa med modern teknik
- har förmåga att, tillsammans med ledningen för skolan, analysera, leda, genomföra
och följa upp arbetet med kvalitetsutveckling kopplat till undervisningen.
Ansökan ska innehålla:
- Personligt brev med motivering till varför just du ska få en befattning som förstelärare
samt vad som kännetecknar din undervisning och ditt arbete på skolan utifrån
beskriven kravprofil
- CV
- Examensbevis
- Lärarlegitimation