OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du följa med på en spännande resa där du får vara med och påverka hur en ny skola utformas och utvecklas?
Lindeskolan är en nystartad skola sedan höstterminen 2020 då vi startade upp med förskoleklass.
Skolan, som ligger i Enskede gård, kommer att växa underifrån och innevarande läsår 21/22 har vi verksamhet för elever i förskoleklass och årskurs 1. När Lindeskolan är fullt utbyggd kommer vi att vara en F-6-skola med plats för cirka 570 elever. I dagsläget ligger Lindeskolan under Enskede skolas ledning och organisation, men kommer till hösten 2022 att bli en egen skolenhet.
Som nystartad skola har vi fått förmånen att bygga en skola från grunden. Vår utgångspunkt är att skapa en familjär känsla där vi tillsammans tar ansvar för en god och trivsam skolmiljö där kunskap och ett lustfyllt lärande är viktiga byggstenar. För oss på Lindeskolan är det viktigt att våra elever känner trygghet och glädje när de är i vår verksamhet. Här har all personal ett nära samarbete med varandra. Flexibilitet, prestigelöshet och glädje är några attribut som utmärker personalgruppen.
Vi erbjuder en tillgänglig lärmiljö och har elevens välmående i fokus så att vi på bästa sätt kan tillgodose alla elevers rätt till en god utbildning. Vi strävar efter att våra elever ska kunna tillgodogöra sig undervisningen i klassrummet med hjälp av bland annat generella anpassningar och en varierad undervisning. Vår verksamhet genomsyras av struktur, tydlighet och förutsägbarhet.
På Lindeskolan har vi flexibla undervisningsgrupper där årskursarbetslaget samarbetar tätt kring eleverna. Vi tillämpar delat mentorskap som innebär att varje elev har en undervisningsansvarig mentor och en fritidshemsansvarig mentor. Vi har en helhetssyn på undervisning, lärande och omsorg.
Vi vill vara skolan där trygghet och lärande går hand i hand!
Arbetsbeskrivning
I rollen som förstelärare i elevhälsa förväntas du arbeta nära rektor med skolutvecklande uppdrag. Du förväntas vara exekutiv och operativ med ett delegerat ansvar. Du kommer bl a medverka i att bygga upp rutiner och strukturer för skolans systematiska kvalitetsarbete och för skolans elevhälsoarbete.
Du kommer att arbeta som skolans speciallärare/specialpedagog i nära samarbete med elever och pedagoger för att främja våra elevers möjlighet till en god läs-, skriv- och matematikutveckling.
I din roll kommer du också tillsammans med den pedagogiska personalen bidra till att elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Detta för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. I ditt arbete förväntas du bland annat föreslå insatser och anpassningar för elever i behov av detta, medverka i upprättandet av utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering av dessa.
Vidare kommer du att arbeta praktiskt med att ge elever stödinsatser och undervisa individuellt, i grupp och i ordinarie undervisningssituationer. Du deltar i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet på skolan så att alla elever får ett adekvat stöd. Vid sidan av detta har du en konsulterande och handledande roll gentemot kollegor, bidrar med kunskaper om forskning och beprövad erfarenhet samt är en drivande kraft i kompetensutvecklingsinsatser.
Du leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö grundad på ett relationellt förhållningssätt, ömsesidig respekt och samarbete skapas.
Kompetens och erfarenhet
Du har stort engagemang i all undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling. Du bidrar till att skapa en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att lära och utvecklas.
Du har förmåga och kunskap att kunna handleda kollegor och vårdnadshavare med målet att utveckla det ämnesspecifika arbetet så att det möter behoven hos alla elever i verksamheten.
Du har mycket god förmåga att samarbeta och känner dig trygg i att analysera och utveckla på organisations-, grupp- och individnivå.
Du ska självständigt kunna genomföra screeningar och kartläggningar. Du ska kunna utforma och delta i arbetet med att genomföra och utvärdera åtgärdsprogram i samverkan med lärare, elever och vårdnadshavare. Du har även erfarenhet av att förbereda skriftliga underlag med god kvalitet.
Du känner väl till och har erfarenhet av att arbeta med olika digitala hjälpmedel i praktiken.
Kvalifikationer
Förutom de formella kvalifikationer som ställs på försteläraruppdraget nationellt och inom Stockholm Stad så söker vi dig som:
• är behörig och legitimerad speciallärare/specialpedagog
• har lärarlegitimation i svenska/sva och/eller matematik
• har varit yrkesverksam i F-6
Meriterande är specialkunskaper i läsinlärning/matematikinlärning i olika åldrar. Du har gärna erfarenhet av differentierad undervisning/UDL, av planering och genomförande av större kompetensutvecklingsinsatser samt är bekant med Stockholms stad och dess rutiner.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Tjänsten är en semestertjänst.
Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel