OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Maserskolan är en 7–9-skola i Borlänge kommun. Vår skola har, utifrån Quadricepsstiftelsens och Lorraine Monroes tankar om skolutveckling, utarbetat en egen arbetsmodell benämnd Masermodellen. Masermodellen består av två grenar, en lektionsmodell och en värdegrundsdel. Vår gemensamma lektionsmodell har ett klart pedagogiskt syfte och bidrar till att skapa en trygg och utvecklande lärandemiljö där det tydligt framgår vad målet med varje lektion är samt vilka förmågor som lektionen ämnar utveckla. Masermodellens värdegrundsdel handlar om att genom ett lågaffektivt bemötande skapa relationer till alla på skolan, såväl elever som kollegor. I Masermodellens utvecklingsarbete vi kallar ”Tyck om” är målet att elevsynen i allt från samtalsmodeller och handlingsplaner till lektionsplaneringar och examinationer ska bygga på att vi tycker om, tror och litar på våra elever.
Skolan har horisontella arbetslag – ett arbetslag för åk 7, ett för åk 8 och ett för åk 9 samt ett elevhälsaarbetslag där speciallärare, kurator, skolsköterska, studie- och yrkesvägledare, skolbibliotekarie, fältfritidsledare och skolvärdar ingår. På Maserskolan finns även en läraradministratör som arbetar för att underlätta för ämneslärare och mentorer då det kommer till administrativa delar av exempelvis utvecklingssamtal.
För oss är hälsa viktigt, både fysisk och psykisk. På skolan finns även klasser med idrottsinriktningar i årskurs 7 och 8. Under en av elevernas idrottstimmar tränar de fotboll eller handboll med tränare från kommunens klubbar. I årskurs 9 används elevens val till dessa sporter. På skolan finns vidare ett engagerat Trygghetsteam. Detta arbetar för att skapa en bra psykosocial arbetsmiljö. Detta görs genom bland annat samarbete med ungdomsmottagningen, Tjejjouren Dalia och Rädda Barnen.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
Kärnan i ditt uppdrag som förstelärare på Maserskolan består i huvudsak av undervisning. Du är väl insatt i LGR 11 och har vana av att planera, genomföra, utvärdera, dokumentera och följa upp elevernas kunskapsutveckling.
Som förstelärare på Maserskolan ses du som en självklar del i ledningsgruppen och förväntas vara aktiv i det pedagogiska utvecklingsarbetet.
Arbetet med värdegrunden är, som vi tidigare angivit, viktigt för oss på Maserskolan och för oss i Borlänge kommun. Därför ser vi gärna att du har erfarenhet av att skapa goda relationer med såväl ungdomar som andra vuxna, även utanför skolverksamheten. Det är även meriterande om du har utbildning i eller erfarenhet av att arbeta utifrån tanken om lågaffektivt bemötande och att du är empatiskt nyfiken.
Du kan även få andra lärarrelaterade uppgifter så som att:
* leda öppna seminarier om din och dina kollegors undervisning för att sprida kunskaper och erfarenheter av det goda arbetet inom både grundskola och grundsärskola.
* initiera och leda pedagogiska samtal och projekt i syfte att förbättra undervisningen.
* stödja och handleda andra lärare i kollegiala samtal.
* vara delaktig i introduktionen av nyanställda lärare.
* medverka till att lärarstuderande tas emot på ett bra sätt under VFU
* vara huvudansvarig för ett ämne och bevakning av detta.
* vara beredd att i viss mån arbeta övergripande i inkluderingsområdet/ bildningssektorn.
Som förstelärare på vår skola kommer din lön att vara 10 000 kr/ månad utöver din grundlön.
KVALIFIKATIONER
Legitimerad lärare Ma / No för åk 7-9.
Erfarenhet av arbete med barn från andra kulturer beaktas. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet där kreativitet och flexibilitet är nyckelord.
Din legitimation ska vara inregistrerad i Borlänge kommuns lärarlegitimationssystem 20200101.
Du som inte är tillsvidareanställd i Borlänge kommun får skicka in din legitimation på begäran.
Fyra års väl vitsordat arbete med undervisning från nuvarande arbetsgivare eller tidigare arbetsgivare där god förmåga att förbättra elevers studieresultat och starkt intresse för undervisning visats.
Du ska i ditt personliga brev beskriva och argumentera med ca 500 ord, VARFÖR du är lämpad för en förstelärartjänst och HUR du arbetar för att förbättra elevernas måluppfyllelse.
Utgå ifrån: HUR du tänker, VAD du gör och VARFÖR (ex i mötet med eleven, ledarskap i klassrummet, arbetsmetoder), samt HUR DU HAR BIDRAGIT till utvecklingsarbetet i din skola eller i verksamheten.
Om du verkar som förstelärare i Borlänge kommun behöver du inte lämna ovanstående beskrivning.
Eftersom förstelärartjänsten i nuläget är tidsbegränsad till 220331 kommer du att få en tillsvidareanställning som lärare Ma / No i grunden.
ÖVRIGT
I kommunen tillämpar vi rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Borlänge kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tyko Persson, rektor
0243-744 18
Lärarnas Riksförbund, Mathias Ewaldsson
0243- 666 79
Lärarförbundet, Annica Sundberg
0243-745 79 (tisd) 0243-666 19
rektor Tyko Persson
0243-744 18
bitr rektor Liselotte Malmberg
0243- 74173