Förstelärare Ledning och stimulans samt extra anpassningar

Arbetsbeskrivning

Vi är en växande kommun med ca 8 600 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. I Lessebo kommun är det lätt att lära känna varandra. Det finns ett nära samarbete förvaltningar och politiker emellan.

I Lessebo kommun ser vi lite längre. Vi satsar på utvecklingsfrågor som stärker kommunen på både kort och lång sikt samt investerar för framtidens generationer. Tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Vårt utvecklingsarbete med ”utvecklingsstrategi 2025” fortsätter där målsättningen är att Lessebo kommun gör en hållbar resa där vi är fler än 10.000 invånare 2025. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare.


ARBETSUPPGIFTER
På vår enhet är elevers lärande i fokus. När elever lämnar Bikupan berättar de om vår skola i världen, och bjuder in världen till vår skola. En skola där eleverna fått vara den de är, känt trygghet, trivsel och gemenskap. Undervisningen har utformats så att eleverna fått tillräckligt stöd och verktyg för att kunna, vilja och våga söka kunskap nu och i framtiden.

För att uppnå det behövs många olika insatser. Enhetens mål med förstelärare med nämnd inriktning är att denne är en resurs för pedagoger/arbetslag i verksamheten. Med fokus att ge eleverna förutsättningar att nå långt i sitt lärande utifrån sina behov och förutsättningar och öka måluppfyllelsen stödjer försteläraren enhetens elever och personal utifrån de behov som identifieras/identifierats.

Försteläraren med inriktning Ledning och stimulans samt extra anpassningar har fokus på att stödja, utmana och inspirera kollegor att skapa förutsättningar för en lärmiljö som är präglad av ett inkluderande förhållningssätt, motivation och höga förväntningar. Skollagen anger att alla elever ska mötas utifrån sina behov och förutsättningar. Om en elev riskerar att inte nå målen ska lärare utifrån ledning och stimulans samt extra anpassningar stötta eleven i sin fortsatta utveckling. Uppdraget innebär klassrumsobservationer i syfte att kartlägga enhetens nuläge kring arbetet med Ledning och stimulans samt extra anpassningar i praktiken, dvs i undervisningen. Uppdraget innebär även framåtsyftande återkoppling vid verksamhets-/lektionsbesök samt handledning på grupp- eller individnivå inom området.

I uppdraget ingår att:
• att identifiera organisationens nuläge och genomföra en kompetensutvecklingsinsats som kompletterar den som genomförs av specialpedagogerna
• framarbeta/revidera framgångsrika undervisningsstrategier som ett underlag till verksamhetsbesök med framåtsyftande återkoppling
• handledning på grupp- och/eller individnivå
• aktivt arbeta med att stödja rektorer och pedagogers behov i arbete med att implementera didaktiska och organisatoriska strategier inom området
• samverka med andra förstelärare inom området
• organisera och leda kollegialt lärande inom valt ämne
• stödja och utveckla Barn- och Utbildningsförvaltningens målsättning inom området
• synliggöra uppdraget och dess framgångsfaktorer på bl.a. Pedagog Lessebo, studiedagar och/eller kommunövergripande konferenser samt kompetensutvecklingsdagar
• att fördela arbetstiden och använda i genomsnitt 10% av årsarbetstiden

KVALIFIKATIONER
Villkor och kvalifikationer
• Uppdrag enligt beskrivning och inriktning för respektive förordnande.
• Tidsbegränsat förordnande som förstelärare, från och med den 1 juli 2022 till och med den 30 juni 2024 (dock kan den avslutas tidigare om stadsbidraget avslutas)
• Ett lönetillägg omfattande 5 000 10000 kr/månad för heltid utgår under perioden
som förordnandet gäller. Ersättning grundar sig på om enheten tillhör pott 1 eller pott 2.
• Förordnandet innebär ferieanställning. Uppdraget som förstelärare kommer att ta 10 % av totala årsarbetstiden.
• De lärare som erhåller uppdraget bedöms som särskilt kvalificerade för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
• De som kommer att erhålla tjänsterna ska undervisa minst 50 % av en heltidstjänst.

Genom ansökan till tjänsten intygar du att du har har nedanstående kvalifikationer:
är legitimerad
har minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning
har visat särskild god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
även i övrigt bedöms som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen


ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Förskolechef Kerstin Linell
0478-12793
rektor Kvarndammskolan Madeleine Johansson
047812764
Liselotte Hansen-Fure
0737250541
Gitarrpedagog Rickard Svensson Lundbeck
073-7250701
Rektor/förskolechef Ann-Britt Åhslund-Sandell
0478-12742
Rektor/förskolechef Ann-Britt Åhslund-Sandell
0737271286
Utbildningschef Linda Vingren
0478-12566
Rektor Anette Weidenmark
047812641
Rektor/förskolechef Britt-Inger Albihn
0478 12709
Rektor/förskolechef Britt-Inger Albihn
047812709

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 78 36050 Lessebo
None

Postadress

Box 13
Lessebo, 36050

Liknande jobb


22 december 2024

Idrottslärare år 6-9 sökes till Fria Emilia i Boden

21 december 2024

Grundskollärare slöjd år 4-9

21 december 2024

Grundskollärare bild 4-9

21 december 2024