OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Välkommen till oss
Vi söker nu dig som vill arbeta som förstelärare i MA/NO/TK åk 7-9.
Skarpatorpsskolan ligger i stadsdelen Skarpnäck och har sammanlagt ca 560 elever och 100 medarbetare. Skolan är uppdelad på tre byggnader, en för lågstadiet, en för mellan- och högstadiet och en för anpassad grundskola. Skolan är treparallellig på lågstadiet och tvåparallellig på mellan- och högstadiet.
Skarpnäck är byggt på 1980-talet och består mestadels av flerbostadshus och radhus. Skolan ligger mitt i området och har nära till naturen. Skarpatorpsskolan ligger nära intill tunnelbanestationen Skarpnäck och har flera busslinjer från olika delar i Stockholm. Det är enkelt att ta sig till skolan.
Din roll
Vi söker efter en engagerad förstelärare som är behörig i MA/NO/TK åk 7-9, meriterande om du också är behörig för åk 4-6.
Som förstelärare kommer du att tillhöra skolans utvecklingsgrupp som tillsammans med arbetslagsledare, EHT och skolledning driver skolans systematiska kvalitetsarbete utifrån verksamhetsplanens uppsatta mål.
Våra förstelärare planerar och genomför ämneslagsmöten varje vecka där undervisnings- och kunskapsutveckling diskuteras. Innehållet har sin utgångspunkt i de olika ämnenas specifika aspekter för planering och bedömning. Arbetssätt som skolan arbetar med är formativ bedömning, språkutvecklande arbetssätt och kooperativt lärande.
Du kommer att leda en ämnesgrupp och tillhöra ett arbetslag.
Vi erbjuder
- Laborationssal
- NO-laborationer i halvklass
- Tid avsatt för ditt försteläraruppdrag i din tjänst
Din kompetens, erfarenhet och kvalifikationer
Som förstelärare ska du ha du ha en lärarlegitimation och du kan med dokumentation intyga att du har genomfört minst fyra år av väl vitsordad undervisning från en eller flera anställningar, ex genom att:
du ska ha visat en särskilt god förmåga att förbättra dina elevers studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
du av huvudmannen, även i övrigt, kan bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen
att du aktivt arbetat med barn och elever i undervisningen enligt skollagens definition av undervisning
du ska ha arbetat minst halvtid och undervisat i årskurserna som du är behörig för enligt din legitimation.
Särskilt kvalificerande är om du har:
magister eller masterexamen inom ämnesdidaktiskt eller utbildningsvetenskapligt område
erfarenhet av att arbeta med skolutveckling eller leda professionsutveckling för lärare
VFU-handledarutbildning, mentorsutbildning eller annan coach eller handledarutbildning
Alla våra lärare förväntas behärska svenska i tal och skrift och ha hög digital kompetens.
Förstelärare på Skarpatorpsskolan kommer att:
- initiera och leda utvecklingsarbete utifrån mål, förväntade resultat och arbetssätt i verksamhetsplan och skolans systematiska kvalitetsarbete genom att ta fram frågeställningar till ämneskonferenserna,
- planera, organisera, utvärdera och följa upp processer, resultat, arbetssätt och åtgärder i syfte att följa upp verksamheten, undervisning, elevernas lärande och måluppfyllelse,
- leda arbetsgrupper, ansvara för och vara i stöd i kommunikationen och förankring i skolans beslutade arbetssätt och processer,
- organisera för kollegialt lärande på grupp- och individnivå genom kollegors delaktighet och kompetens, planera för och hålla i studie- och planeringsdagar,
- ta ansvar för att utveckla sitt ledarskap genom att uppdatera sig i aktuell forskning för att leda genom vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,
- vara lyhörd inför medarbetarnas idéer, förslag, synpunkter samt förmedla och utveckla dessa i ledningsgruppen och
- ha ett professionellt och respektfullt förhållningssätt som går i linje med en god arbetsmiljö och Stockholms stads personalpolicy.
Förstelärarens särskilda uppdrag 2023-2024:
- organisera för fördjupade ämnesdidaktiska diskussioner kring undervisning, bedömning, varierade och differentierade lärmiljöer och leda respektive ämnesutveckling utifrån Lgr 22 och resultatanalyser. Lärarnas utvärderingar och uppföljningar av resultat/resultatanalyser och arbetssätt samt elevernas resultat ska ligga till grund för ämnesutvecklingen,
- organisera och planera för språkutvecklande arbetssätt, kooperativt lärande, digitalisering för lärande med utgångspunkt i respektive ämne i syfte att utveckla undervisningen, elevernas lärande och måluppfyllelse,
- handleda, stötta och coacha lärare att utveckla sin undervisning utifrån skolans verksamhetsplan och SKA,
Intervjuer kommer ske löpande och platsen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.