Förstelärare med inriktning Ma/No.

Arbetsbeskrivning

Vi är mitt uppe i en spännande utvecklingsresa där vi till läsårsstarten 2022 genomför vår nya satsning på en skola för en ny tid med en organisation och pedagogik i framkant. Vi har samma uppdrag som alla andra skolor i Sverige, men vi har valt att utveckla vår skola för att ännu tryggare och mer framgångsrikt bidra till barnets samt elevens personliga och kunskapsmässiga utveckling. Genom aktivt lärande för våra barn och elever samt en pedagogisk modell baserad på helhetstänkande vill vi ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att lyckas – under skoltiden och i framtiden. Resultatet? Mer trygghet, högre motivation, mindre stress och större glädje för att utvecklas så långt som möjligt.



Arbetsbeskrivning - Uppdraget som teamlärare
Som teamlärare är du en nyckelperson i arbetet med våra elever.

Du skapar förutsättningar för lärande och handleder mot målen för verksamheten. Du planerar, genomför och utvärderar undervisningen tillsammans med din teamlärar-kollega. Du deltar i utvecklingsarbete, arbetslagsarbete och förväntas samarbeta med kollegor på olika sätt, inom exempelvis elevhälsa.

För dig innebär vår Lärandemodell att:

- Teamlärare: Du och din teamlärarkollega har behörigheter som kompletterar varandra, ni arbetar med en årskurs i stället för flera och följer eleverna i det ämnesövergripande arbetet. På så vis skapar ni närmare relationer och ett tryggare samspel vilket leder till mindre stress och ökad trygghet för alla – elever som medarbetare.
- Organisation: Vi har en läsårsstruktur som är indelad i 6 perioder med systematiskt och hållbart ämnesövergripande arbete. Varje period innehåller ett ämnesövergripande uppdrag och ämnesspecifika inslag. Till varje period hör en ”mellanvecka” för gemensamma skol-aktiviteter och 1-2 studiedagar för eleverna. Då arbetar du och dina kollegor med skolans målbild, planering, utveckling och dokumentation. På så vis får eleverna tätare återkopplingar under ett läsår vilket skapar förutsättningar för att lyckas i skolan.
- Uppdrag: Det ämnesövergripande arbetet utgår från uppdrag som är byggda utifrån LGR22. och de ger en stödjande ram för likvärdighet och kvalitet. Uppdragen i sin tur innehåller tydliga inslag av kooperativt och värdeskapande lärande. På så vis blir skolan mer meningsfull och mycket roligare.

Försteläraruppdraget
Förstelärare är särskilt undervisningsskickliga och leder centrala och/eller lokala pedagogiska utvecklingsprocesser för att vi ska bli lite bättre varje dag.

Det lokala uppdraget som förstelärare innebär en ledande roll i det pedagogiska utvecklingsarbetet utifrån Lärandes mission, strategi, pedagogiska koncept och enhetens verksamhetsplan.

Det centrala uppdraget som förstelärare innebär att vara en länk mellan huvudman och den lokala enheten. Det är lika viktigt att sprida och implementera insatser som görs centralt i förstelärargruppen till enheterna som att dela med sig av nuläge och goda exempel som finns i våra skolor.

Kvalifikationer
Du är legitimerad lärare inom matematik och No med minst fyra års erfarenhet med särskilt goda resultat och vitsord. Vi söker dig som känner dig trygg i din profession som lärare och har den kunskap och de praktiska färdigheter som krävs för tjänsten som förstelärare. I din roll som förstelärare ska du ha goda kunskaper om skolans uppdrag och vara väl bekant med aktuell läroplan och övriga styrdokument. Utifrån det ska du ha förmågan att anpassa din undervisning till eleverna med ett relationellt förhållningssätt där delaktiga elever är grunden för utveckling. Du har en tro på elevernas vilja och förmåga att lyckas och du försöker hela tiden hitta vägar att utveckla din undervisning så att du ger eleverna de bästa förutsättningarna. Stor vikt läggs vid att du har viljan och förmågan att samarbeta tätt med andra lärare kring undervisning och att du är en lagspelare. Har du tidigare erfarenhet av två-lärarskap, ämnesintegration och projektarbete är det meriterande. Du är flexibel och tar dig gärna an nya utmaningar.

Om du blir anställd erbjuder vi introduktion och kompetensutveckling för att du ska känna dig trygg i vår Lärandemodell.



Varmt välkommen med din ansökan!
https://www.larande.se/

Läs mer om våra förskolor, resursskola och grundskolor på:
https://www.erlaskolan.se/
https://www.magnetica.se/
https://skapaskolan.se/

Om Lärande Förskolor och Grundskolor i Sverige AB

Vi leder våra förskolor och grundskolor inom Lärandegruppen i Sverige AB som är en av Sveriges största friskolekoncerner. Inom Lärandegruppen finns även gymnasieskolor och yrkeshögskolor. Med aktivt lärande, mer tid för eleverna, team med egna lärmiljöer och tydligt strukturerade arbetssätt vill vi ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att utvecklas och lyckas –under skoltiden och i framtiden. På Lärandes hemsida kan du läsa mer om våra verksamheter, om hur vi tänker och jobbar.



Våra fyra kärnvärden är centrala i våra verksamheter. Trygghet är basen där all Utveckling tar sin början med strävan om att uppleva mer. Vi arbetar i Team där vi delar kunskap och erfarenheter som leder till Framgång.

Sammanfattning

Liknande jobb


Elevassistent sökes till Albäcksskolan

Elevassistent sökes till Albäcksskolan

13 september 2024