Förstelärare med specialpedagogiskt uppdrag, Centrumskolan

Arbetsbeskrivning

Skol- och barnomsorgsförvaltningen i Växjö kommun har cirka 2 100 anställda. Verksamheten omfattar förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, grundskola, grundsärskola och fritidshem. Dessutom ingår fritidsgårdsverksamhet, kulturskola och skolbibliotek.

ARBETSUPPGIFTER
Centrumskolan är en F-6-skola som med sina drygt 300 elever är placerad i området Araby i centrala Växjö. Regeringen satsar med ett riktat statsbidrag för att locka duktiga lärare till skolor i socioekonomiskt tuffa områden. Vill du jobba i en dynamisk och utvecklande miljö? Välkommen att söka tjänst som förstelärare på Centrumskolan.

Som förstelärare fungerar du som ledare i det kollegiala lärandet i arbetslaget/ämneslaget. Du säkerställer att arbetet leder mot målgemenskap; kreativitet, engagemang, nyfikenhet, trygghet, elevinflytande och elevmedverkan. Du är förstelärare i hela din yrkesutövning; i klassrummet, i arbetslag, på skolan och i nätverksträffar m.m. som genomförs i tjänsten.

Som specialpedagog med försteläraruppdrag på Centrumskolan kommer du huvudsakligen att arbeta med undervisning av enskilda elever eller grupper av elever i behov av särskilt stöd. Du bidrar till att skapa goda språkutvecklande lärmiljöer för skolans elever, ansvarar för att utveckla och driva skolans elevhälsoarbete, och för samtlig dokumentation som rör elever i behov av särskilt stöd. Du är rektors högra hand i elevhälsofrågor och en självskriven deltagare i skolans ledningsgrupp samt i olika nätverk och forum som rör elevhälsa.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lärarlegitimation med behörighet för undervisning i årskurs 1-6, samt specialpedagogexamen. Du ska även genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning, ha visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat samt ha ett starkt intresse av att skapa positiva lärandemiljöer och god undervisning.

Du har även
- särskilt god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare
- digital kompetens, vilket innebär en fördjupad kompetens kring olika typer av kompensatoriska hjälpmedel
- ett vetenskapligt förhållningssätt och du tillämpar metoder som vilar på beprövad erfarenhet
- erfarenhet av att handleda personal
- erfarenhet av att driva förbättringsprocesser

Vi vill att du i ditt personliga brev berättar berättar hur du integrerar specialpedagogiska metoder i undervisningen på den skola du arbetar idag samt hur du utifrån aktuell forskning handleder och utbildar skolans personal i specialpedagogiska teorier.

OBS! Urval kan komma att ske löpande under ansökningstiden, så skicka din ansökan snarast. Tillsättning sker under förutsättning att erfoderliga beslut fattas.

Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Vi ber dig att i första hand söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår bedömning av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

I vår verksamhet måste du enligt lag (2010:800) visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan du anställs. Beställningsblanketten kan hämtas på www.polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag och du ska använda det som heter ”Skola eller barnomsorg (442.5)”.

CV- och annonsförsäljare undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Roland Hybelius
0470-796799
Henrik Maurin
0470-79 68 01
Lärarförbundet
0470-415 65
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Britten Bengtsson
0470-41671
Elisabet Sohlberg
0470-796504
Linda Andersson
0470-410 88
Ann-Karin Ånman
0474-622005
Kommunal sektion skola och service
0470-415 63
Gunilla Gustafson
Har semester men är kontaktbar via e-post

Sammanfattning

Besöksadress

35112 Växjö
None

Postadress

Box 1222
Växjö, 35112

Liknande jobb


5 november 2024

Hörselpedagog/Specialpedagog

Hörselpedagog/Specialpedagog

5 november 2024

Specialpedagog

Specialpedagog

4 november 2024