OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en driven och skicklig lärare som vill arbeta med pedagogisk utveckling parallellt med ditt läraruppdrag? Då kan du vara den vi söker!
Östra Göinge kommun med drygt 15 000 invånare är centralt belägen i södra Sverige. Här möter det öppna jordbrukslandskapet den gröna skogsbygden. I Östra Göinge finns det goda livet med tryggt boende, bra skolor, storslagen natur, brett kulturutbud, livskraftigt föreningsliv och goda kommunikationer. Östra Göinge är en av landets modigaste och mest innovativa kommuner. Här har motgång vänts till framgång och här växer stolta göingar!
Glimåkraskolan är en mångkulturell F-6 skola med totalt ca 200 elever. Vi är en liten skola där alla känner alla. Vi har en stor skolgård med tillgång till fina lekmiljöer.
På Glimåkraskolan finns flera olika professioner representerade, som lärare, förskollärare, fritidspedagoger, specialpedagog, skolkurator och olika kategorier av stöd- och resurspersonal och nu kan du bli en av oss!
ARBETSUPPGIFTER
Glimåkraskolan söker en engagerad förstelärare som i nära samarbete med rektor och didaktiker driver den övergripande pedagogiska utvecklingen på skolan. Du erbjuds därmed goda förutsättningar att planera, genomföra och utvärdera de utvecklingsinsatser du är ansvarig för. Som förstelärare ingår du även i kommunens förstelärarnätverk, vilket ger dig ytterligare stöd i din yrkesroll.
I grunden kommer du att ha en klasslärartjänst med undervisning och klassansvar. Inom ramen för tjänsten arbetar du också tillsammans med rektor med att systematiskt följa upp, analysera och utvärdera undervisningens innehåll och skolans resultat utifrån styrdokument och skolans uppsatta mål. Du är delaktig i planering och organisation av utvecklingsprocesser som berör flera eller all personal på skolan. Med stöd av didaktiker har du som förstelärare en nyckelroll när det gäller att utforma och leda det kollegiala arbetet i syfte att utveckla undervisningen och för att bidra till en organisation som präglas av långsiktig och kontinuerlig skolutveckling och en strävan mot högre måluppfyllelse.
Uppdraget definieras i samråd med rektor, men konkreta arbetsuppgifter kopplat till försteläraruppdraget kan vara att:
- planera och organisera för det kollegiala arbetet i arbetslag så att man genom samarbete och ökad samsyn gemensamt utvecklar undervisningen och utvecklas i sin yrkesroll som lärare.
- introducera aktuell forskning för kollegor så att det kollegiala lärandet förankras i forskning och beprövad erfarenhet.
- handleda och stödja kollegor samt utöva mentorskap för nyexaminerade lärare.
- handleda lärarstudenter i samband med deras verksamhetsförlagda utbildning.
- vara ett föredöme genom att uppvisa god samarbetsförmåga och ett positivt förhållningssätt gentemot elever, föräldrar och kollegor.
- erbjuda ett välkomnande klassrum där dörren står öppen för lektionsbesök av förvaltning, rektor, kollegor, föräldrar och/eller inbjudna gäster.
- ingå i skolans utvecklingsorganisation och kvalitetsarbete, samt i det kommunövergripande förstelärarnätverket.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som förutom att du uppfyller de övergripande villkoren för försteläraruppdrag vågar vara och agera som en positiv förebild för dina kollegor vilket gör att de ser dig som en naturlig part att vända sig till för handledning och stöd kring sin undervisning. Du delar med dig av dina erfarenheter kring din undervisning, är en god ambassadör utifrån kommunens och skolans utvecklingsområden och driver och utvecklar detta i ditt dagliga arbete individuellt, i kollegiet och för alla lärare i kommunen. Du är professionell i ditt bemötande och har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer med elever, föräldrar och kollegor.
Som lärare är du yrkesskicklig och har särskilt god förmåga att förbättra elevernas måluppfyllelse. Du är en tydlig pedagogisk ledare och har en inkluderande elevsyn, har höga förväntningar på dina elever och tron på att alla kan lyckas och är beredd att skapa de bästa förutsättningarna för det. Vidare har du en särskilt god förmåga att skapa goda elevresultat och utformar dina metoder samt reflekterar över och förändrar dem utifrån elevernas behov. Du har förmåga att skapa en hög elevdelaktighet genom att dina elever upplever att de är delaktiga i undervisningen och därmed i sin utveckling. Ditt förhållningssätt är öppet och kritiskt både till din undervisning och praktik. Synen på din skolutveckling tar sin utgångspunkt i modern skolforskning och du håller dig uppdaterad på framgångsfaktorer baserade på forskning och sprider detta i verksamheten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper med fokus på social kompetens och initiativförmåga.
Kompetens och erfarenhet när det gäller språkutvecklande arbetssätt, kooperativt lärande, hälsoarbete samt ett aktivt främjande och förebyggande värdegrundsarbete ses som särskilt meriterande, tillika erfarenhet av att leda kollegialt arbete och lärande.
Utdrag ur belastningsregistret är ett lagstadgat krav och kommer behöva visas upp innan erbjudande om anställning blir aktuell.
Välkommen till en modig och innovativ kommun som vill och kan mycket!
ÖVRIGT
Varmt välkommen till Östra Göinge kommun- Skånes gröna hjärta!
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här: https://www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter/
I Östra Göinge kommun strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Östra Göinge kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.