Förstelärare till Frölundaskolans grundsärskola

Förstelärare till Frölundaskolans grundsärskola

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla Frölundaskolans grundsärskola?
Frölundaskolan är en grund- och grundsärskola med elever från förskoleklass till och med årskurs nio. På Frölundaskolan arbetar vi tillsammans för att eleverna ska utvecklas så långt det är möjligt utifrån sin förmåga.

Grundsärskolan är organiserad i ett arbetslag med fem klasser och ett fritidshem. Vi söker dig som är en erfaren speciallärare och som brinner för att utveckla den pedagogiska verksamheten med fokus på tillgänglighet och måluppfyllelse för alla elever. I arbetet ingår att du planerar, genomför och utvärderar undervisning, är mentor för en klass samt är med och utvecklar undervisningen på hela grundsärskolan.

Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete där du får möjlighet att vara med och påverka verksamheten på vår skola. Du kommer att ingå i en skolutvecklingsgrupp med skolans övriga förstelärare vars uppdrag är att leda utvecklingen av undervisningen på hela skolan utifrån behov identifierade i skolans systematiska kvalitetsarbete.

I uppdraget som förstelärare kommer du främst att verka i undervisning. Utöver detta kommer du att arbeta med skolutvecklande uppdrag som identifierats i skolans systematiska kvalitetsarbete. Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet är elevernas lärande och måluppfyllelse, arbetet som förstelärare är alltså i första hand inriktat mot att tillsammans med andra lärare på skolan utveckla undervisningen för att öka elevernas lärande.

Utifrån de områden som identifierats i skolans systematiska kvalitetsarbete arbetar du tillsammans med skolans lärare och ledningsgrupp. I ett kollegialt lärande har du en central och viktig roll genom att handleda och coacha andra kollegor, samt genom att bidra med kunskaper om forskning och beprövad erfarenhet.

Ett mer detaljerat uppdrag formuleras i samråd mellan förstelärare och rektor på skolan. I detta ska förutsättningar för och innehåll i uppdraget ingå, liksom tidpunkt när det ska ses över och eventuellt revideras.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:

• Har en specialpedagogexamen och erfarenhet av att undervisa i grundsärskolan.
• Har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett
starkt intresse för att utveckla undervisningen.
• Bedöms av huvudmannen som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter
som hör till undervisningen.
• Är lärare med fyra års legitimerad undervisning.
• Kan genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete inom
skolväsendet.
• Har god förmåga att utifrån skolans systematiska kvalitetsarbete driva
skolutveckling.
• Har utvecklad analytisk förmåga.
• Har förmåga att vara drivkraft i en delakultur.
• Har god förmåga att leda andra i kollegialt lärande på lokal och övergripande nivå.

För att du ska lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du har god förmåga att skapa förutsättningar för att lärande ska ske, både hos elever och hos kollegor.

Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.

Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan!

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.


ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare 4-6, Hertingskolan

Lärare 4-6, Hertingskolan

22 oktober 2024

Vikariat  lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

Vikariat lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

29 oktober 2024