Förstelärare till Hällsboskolan åk1-10 Umeå

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Hällsboskolan Umeå är en nationell statlig specialskola för elever med grav språkstörning. Vi tar emot elever från hela landet och vår skolverksamhet är förlagd vid Umedalen i Umeå. Vår verksamhet har undervisning från förskoleklass till årskurs 10 samt fritidshem.

Hos oss utgår all undervisning från specialskolans förordning och specialskolans eller särskolans kursplan, beroende på elevens individuella behov. Undervisningen ska ha fokus på språk och kommunikation på olika sätt.


ARBETSUPPGIFTER
Försteläraren har en tydlig koppling till den direkta undervisningen och särskilda arbetsuppgifter som tillkommer för att främja elevernas lärande. Att utveckla didaktiken och kollegornas arbetssätt i klassrummen. Varierande arbetsuppgifter beroende på det lokala behovet. Fungerar som ett direkt nära stöd till de pedagoger som varje dag möter eleverna. Försteläraren fungerar som ett utvecklande nav i lärarlaget. En arbetsuppgift kommer att vara att handleda andra lärare för att få maximal utväxling av varje pedagog och elev. Det kan handla om klassrumsobservationer, spegling, feedback, gruppdiskussioner och resonemang med enskilda kollegor. Försteläraren kan ha i uppgift att skapa mötesplatser för pedagogiska diskussioner. Exempel på andra arbetsuppgifter är att ta fram stödverktyg och läromedel som ska användas i undervisningen. Det kan även handla om att studera kollegornas undervisningsmetoder med ett vetenskapligt förhållningssätt samt vara insatt i forskning inom områden som är relevanta för skolan. Andra arbetsuppgifter som kan vara aktuella är ansvar för ämnesutveckling eller ämnesdidaktik.
Försteläraren arbetar elevnära i syfte att utveckla undervisningen och med målet att öka måluppfyllelsen. I det kan metoddiskussioner utifrån enskilda klassrumsobservationer ingå.
Försteläraren arbetar nära skolledningen med fokus på skolans utvecklingsarbete utifrån det systematiska kvalitetsarbetet.

Uppdraget kan innebära kontakter med skolutvecklingsenheten i frågor med undervisningsanknytning.
Uppdraget som förstelärare innebär att du i huvudsak arbetar med undervisning. Försteläraruppdraget är del i ordinarie tjänst. I nuläget ingår ordinarie undervisning 75% och 25 % är avsatt för försteläraruppdraget.



KVALIFIKATIONER
Du ska ha:
• Lärarexamen samt lärarlegitimation inom spannet åk 1 till 9
• Minst 4 års väl vitsordat arbetet med undervisning
Väl vitsordat arbete som lärare innebär till exempel följande:
- ha gedigna kunskaper i det ämne eller ämnesområde som du undervisar i
- vara intresserad av att utveckla din egen professionalism
- har mycket god kunskap och kompetens kring pedagogiska strategier för att möta olika
konsekvenser i undervisningen som en funktionsnedsättning kan innebära
- har särskilt goda kvalifikationer gällande undervisning och lärmiljö
- ha visat intresse för att delta i utvecklingsprojekt som leder till förbättrade
elevresultat
• Visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen, och även i övrigt bedöms som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen
• Erfarenhet av arbete med elever med språkstörning.
• Erfarenhet av arbete som lärare med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
• Erfarenhet av arbete som lärare med barn i behov av särskilt stöd.
• Kompetens och erfarenhet av arbete med pedagogiska kartläggningar
• Erfarenhet av att använda IT och media i undervisningen för elevens utveckling och lärande i grupp och individuellt.
• Flexibel och ha ett förhållningsätt där eleven är i centrum

Du kan:
• Omsätta läroplanens övergripande mål och kursplanernas kunskapsmål till en varierad och inspirerande undervisning för eleverna.
• Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera elevers kunskapsutveckling och på så sätt ge eleven bästa möjliga förutsättningar i sitt lärande för att nå sina mål.
• Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar.
• Själv och tillsammans med andra skapa en trygg och tillitsfull lärandemiljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer.
Du är självgående och arbetar självständigt med att planera och genomföra ditt arbete. Du har en hög initiativförmåga, är flexibel i ditt arbetssätt med god samarbetsförmåga samt god kommunikativ förmåga.

Vi vill att du som sökande bifogar en plan till ansökan som ger exempel på ett avgränsat område som du skulle vilja arbeta med i rollen som förstelärare med utgångspunkt i detta uppdrag.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Elevassistent sökes till Albäcksskolan

Elevassistent sökes till Albäcksskolan

13 september 2024