OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Tillsammans gör vi skillnad!
Grundskoleförvaltningens övergripande uppdrag är att ge alla Malmös elever samma möjligheter att lyckas i skolan och nå goda resultat. Förvaltningen ska även skapa de bästa förutsättningarna för de medarbetare som möter våra elever och deras vårdnadshavare. Oavsett arbetsuppgifter så innebär ett arbete i grundskoleförvaltningen att göra skillnad för våra 28 900 elever. Tillsammans med 5 200 kollegor kan du vara med i skapandet av varje elevs bästa skola.
Rosenholmsskolan är en-parallellig F-3 skola med ca 100 elever som ligger i Hindby. På skolan har man hög it-kompetens och alla klasser arbetar med ASL. Skolan arbetar även med genrepedagogik och formativt förhållningssätt i undervisningen. Skolan ingår i samma rektorsområde som Augustenborgsskolan och ett kontinuerligt samarbete sker mellan personalen på de två skolorna.
ARBETSUPPGIFTER
Huvuduppdraget för förstelärare är att förstärka det pedagogiska utvecklingsarbetet för högre måluppfyllelse på skolan. Huvuddelen av förstelärarens tjänst är undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. I uppdraget som förstelärare ingår det att sprida ämneskunskaper och yrkesskicklighet till fler lärare. Som förstelärare tar du också ett särskilt ansvar för ämnesutveckling och ämnesdidaktisk utveckling och det systematiska kvalitetsarbetet. Du kommer i din roll handleda andra lärare. Försteläraren tjänstgör på sin egen arbetsplats men har också delvis ett kommun/förvaltningsövergripande uppdrag genom att sprida goda exempel.
Du kommer ingå i ett arbetslag med sju förstelärare och en förste fritidspedagog som arbetar med att utveckla undervisningen på både Rosenholmsskolan och Augustenborgsskolan. Du är väl insatt i pedagogisk forskning och utifrån vad som framkommer i skolans systematiska kvalitetsarbete är du del av att leda de processer som behövs för att utveckla undervingingen. Skolorna arbetar för närvarande med att stärka ledarskapet i klassrummet, utveckla undervisningen och bedömningen med läroplan och aktuell skolforskning som grund. Ikt och språkutvecklande arbetssätt kommer ingå i detta utvecklingsarbete.
Inrättandet av karriärsteg för lärare utgår från kommunens behov av utveckling och förbättring samt skolans måluppfyllelse.
I Malmö stad ska tjänsterna som förstelärare främja utveckling inom följande områden:
• Tidiga insatser i syfte att öka måluppfyllelsen
• Ökad likvärdighet mellan skolor
• Flerspråkig undervisning
• Språkutvecklande ämnesundervisning
• Formativ bedömning
KVALIFIKATIONER
För att bli aktuell för tjänsten som förstelärare måste du:
• vara legitimerad lärare enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800)
• Genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet .
• Ha visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
• Även i övrigt av huvudmannen bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
För att ha framgång i uppdraget som förstelärare, är det meriterande om du:
• har ett förhållningssätt som håller fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys.
• utvecklar undervisningen med stöd i forskning.
• ser den samlade skolorganisationen som en lärande organisation.
• tillämpar metoder och har ett förhållningssätt som synliggör varje elevs lärande
• har formativ och summativ bedömningskompetens.
• har digital kompetens som innebär att det är naturligt att använda datorn som arbetsredskap och pedagogiskt hjälpmedel.
• skapar och upprätthåller goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare.
• har erfarenhet i handledning av andra lärare.
• har kompetens i språkutvecklande ämnesundervisning.
• har erfarenheter av att driva förbättringsprocesser/projekt.
• undervisar utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Du behöver ha goda kunskaper i språkutvecklande arbetssätt och framför allt i genrepedagogik.
I första hand riktar sig uppdraget mot undervisning i åk F-6.
ÖVRIGT
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Förstelärare anställs tillsvidare med arbetstidsvillkor 1552. Vid val av arbetstidsvillkor 1360 skrivs avtal om visstidsanställning som förstelärare med tillsvidare i botten som lärare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Bitr. Rektor Kerstin Martinsson
0768-71 44 73
Bitr. rektor Kerstin Martinsson
0768-714473
Bitr. rektor Kristofer Svensson
Bitr. rektor Have Hoti
Rektor Augustenborgsskolan Ulrika Prössel Eriksson
Rektor Augustenborgsskolan Ukrika Prössel-Eriksson
Samordnande kurator Ingrid Hansson
0708-112362
bitr.rektor Helene Persson
Rektor Augustenborgsskolan Ulrika Prössel Eriksson
040-34 91 31
Rektor Augustenborgsskolan och Rosenholmsskolan Ulrika Prössel Eriksson
040-34 91 31