Förstelärare till RSU - Järva

Förstelärare till RSU - Järva

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Arbetsbeskrivning


RSU (regional särskild undervisningsgrupp)-Järva består idag av tre olika grupper - södra och norra med inriktning åk 1-6 samt Järva 7-9 för de äldre eleverna.

I dagsläget består grupperna av 8-10 elever från olika skolor och med ca 5 personal per grupp med olika kompetenser.

Under hösten 2024 tillhör grupperna tre olika skolor, men som kommer att övergå i Akalla grundskolas regi vårterminen 2025.

Eleverna som går i en RSU-grupp är placerade där av sin hemskola.

Vi söker nu en medarbetare till den Södra gruppen som har sin verksamhet i nyrenoverade och anpassade lokaler vid Rinkebyskolan.

Vi söker en förstelärare inom specialpedagogik och särskilt stöd och med behörighet i Svenska. Förutom undervisning av eleverna så ingår det i uppdraget att säkerställa att dokumentationen (uss, åp osv) kring eleverna är uppdaterad och följer gällande styrdokument. Du kommer även att ansvara för att kontakten med hemskolorna sker kontinuerligt. Du behöver även kunna handleda övrig personal i gruppen vid behov.

Du kommer också att vara den sammanhållande personen för gruppen för att det dagliga arbetet ska fortgå. Utöver det kommer du även att vara delaktig vid antagningsförfarandet av elever till alla tre grupper genom beredningsgruppen och Styrgruppen för RSU Järva.

Parallellt med det arbetet kommer du att även att kunna påverka utvecklingen av RSU – Järva tillsammans med skolledningen på Akalla grundskola.

En förstelärares uppdrag är att vara en generell resurs för skolans utvecklingsarbete, utan att i grunden vara knutna till något specifikt område. Förstelärarna ska vara delaktiga i skolans pedagogiska utveckling. Detta innebär att de är en del av analysen av skolans undervisning och kunskapsresultat. De planerar och driver också det planerade pedagogiska utvecklingsarbetet, på uppdrag av och i samarbete med skolledningen.

Förstelärarna har även en stöttande funktion för kollegor.

Försteläraruppdraget innebär således att:
Delta i analysen av skolans pedagogiska verksamheter.

Ingå i planeringen för och genomförandet av kollegialt utvecklingsarbete utifrån skolans prioriterade områden.

Stötta kollega genom observation, reflektionssamtal och handledning på uppdrag av skolledare.

Fungera som en erfaren lärare och kollega som andra kan vända sig till för råd och samtal.




Kvalifikationer

Legitimerad lärare med lärarlegitimation för åk 1-6 och med behörighet i svenska.
Dokumenterad erfarenhet av arbete med särskilt stöd inom grundskolan
Förmåga att skriva en utredning om särskilt stöd med hög kvalité
Förmåga att skriva åtgärdsprogram som följs upp genom utvärderingar regelbundet
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Meriterande
Behörighet i flera ämnen mot de aktuella årskurserna.
Vidareutbildning inom särskilt stöd
Tidigare arbete inom CSU, RSU eller motsvarande verksamhet.
Arbetat i socioekonomiskt svaga områden.

Kvalifikationer för försteläraruppdraget
Förstelärartjänsten kräver att du ska genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet.

Dina referenser ska underbygga att du har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. Referenser och tidigare uppdrag ska även visa att du är särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen med överensstämmande eller liknande uppdrag.

Övriga kompetenser
Du är en trygg ledare i klassrummet och har erfarenhet av att möta barns olika behov.

Du har lätt för att skapa relationer till elever och ser det som ett verktyg för dig att lyckas i ditt arbete.

Du har en positiv elevsyn och tror på att alla barn vill lyckas med rätt förutsättningar.

Du är lyhörd och flexibel och har lätt för att samarbeta med övrig personal.

Du har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer till vårdnadshavare och andra externa aktörer

Du är van att dokumentera elevernas utveckling och har en god kommunikation i såväl tal som skrift.

Du har en god digital kompetens.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för arbete med den specifika elevgrupp som ingår i RSU.

Intervjuer kommer att hållas i augusti.

Låt dig inspireras av vårt breda utbud av kompetensutveckling för utveckling av och stöd i undervisningen. Som lärare i Stockholms stads skolor har du även möjlighet till såväl handledning som coachning, och vi satsar på karriärtjänsterna förstelärare och lektorat.

Läs mer på www.pedagogstockholm.se

Övrigt

I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.

Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stadsskolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.

Läs mer på pedagogstockholm.se




Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Specialpedagog 40%

Specialpedagog 40%

22 november 2024

Specialpedagog till Matteusskolan

Specialpedagog till Matteusskolan

22 november 2024

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

21 november 2024

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

21 november 2024