OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du ha ett av de viktigaste och roligaste uppdragen som finns? Här på Sjöstadsskolans grundskola och anpassade grundskola bedrivs verksamhet från förskoleklass till åk 9 samt en särskild undervisningsgrupp.
Den anpassade grundskolan har 6 klasser, fritidshem för yngre elever samt KTT för de äldre. De 25 medarbetarna arbetar tillsammans för att skapa en god undervisning och en trygg lärmiljö hela dagen.
Vi vill ge eleverna möjlighet att utvecklas optimalt och därför är praktiknära forskning en självklar del av vårt arbete. under ne treårsperiod deltar lärarna i anpassad grundskola i ett nationellt forskningsprogram kring lärande och bedömning. På så vis säkerställer vi att undervisningen håller hög kvalitet.
Ämneskunniga lärare samverkar kring utveckling av ämnet från förskoleklass till åk 9. Arbetslagen ansvarar för att eleverna ska känna sig trygga, bemötas likvärdigt samt vara delaktiga i verksamhetens utformning.
Sjöstadsskolan startade 2006 i nybyggda, ljusa lokaler och har idag två skolbyggnader. Arbetslagen har sina verksamheter i egen avdelning med klassrum och gemensamma ytor där eleverna har både undervisning och fritidsverksamhet.
I skolans moderna kök lagas maten med omsorg och ofta från grunden. Maten ska vara nyttig, god och klimatsmart.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och utveckla undervisningen för våra elever i anpassad grundskola. Tjänsten innebär 80–85% undervisning av ämnesområdeselever i åk 7–9 samt 15–20% förstelärarskap med inriktning individualisering och bedömning. Du har ett nära samarbete med elevassistenter och med vår fritidssamordnare kring elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling. Tjänsten innebär också ett nära samarbete med ansvarig biträdande rektor samt med arbetslagsledaren.
Du ges goda förutsättningar att etablera relationer med eleverna och möjlighet att se varje individ utifrån sina förutsättningar. Skolans EHT-team ger dig och stöd och handledning i ditt arbete.
Arbetsuppgifter som förstelärare
Som förstelärare bidrar du till att utveckla arbetet med MIRA-modellen i syfte att följa elevernas utveckling och befästa välfungerande rutiner för det systematiska kvalitetsarbetet beträffande kunskap och trygghet.
Sjöstadsskolan ingår i det nationella forskningssamarbetet KASK, som syftar till att generera kunskap om anpassad grundskolas undervisningsuppdrag och om bedömning. Här blir du som förstelärare en viktig kugge.
Du skapar en trygg lärmiljö med höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas. Vidare har du ett stort engagemang i undervisning och arbetar för
Kvalifikationer
För befattningen förstelärare krävs enligt Stockholms stad att medarbetaren innehar lärarlegitimation. För att bli aktuellt för tjänsten i anpassad grundskola krävs också speciallärarexamen med inriktning intellektuell funktionsnedsättning. Vidare innebär kvalifikationskravet att du kan redovisa minst 4 års väl vitsordat arbete med undervisning som vilar på vetenskaplig grund. Du har god förmåga att uttrycka dig i skrift och är van vid att skriva pedagogiska bedömningar.
Du har förmåga att utforma undervisningen i överensstämmelse med läroplaner, ämnesplaner och rådande kunskapskrav. Du tar ansvar för och har insikt om elevernas resultat och behov samt strukturerar och anpassar din undervisning så att en trygg och adekvat lärandemiljö skapas. Du gör eleven delaktig i planeringen och utvecklar elevens förmåga att lära, både självständigt och tillsammans med andra.
Du är trygg, stabil, har självinsikt och är en tydlig ledare i klassrummet. Du värdesätter och skapar goda förutsättningar för samarbete samt skapar goda relationer med elever, föräldrar och kollegor. Du planerar, organiserar, prioriterar och analyserar din lektionsstruktur såväl som övriga uppdrag som ingår i din roll på ett effektivt sätt.
Det är meriterande om du har:
* erfarenhet av att undervisa elever med funktionsvariation
* ett inkluderande förhållningssätt
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Intervjuer kommer att ske löpande under perioden.
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stadsskolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.
Läs mer på http://www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel