OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 9000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Barn och ungdomsförvaltningen arbetar med cirka 15 000 barns och elevers lärande och utveckling. Vi är kommunens största förvaltning med cirka 3 000 anställda som tillsammans verkar inom förskola, grundskola, fritidshem, kulturskola, grundsärskola, teknikskolan KomTek och vårt resurscentrum Kärnhuset.
Vallåsskolan är en mångkulturell skola med cirka 710 elever i F-9-spannet. Arbetsplatsen kännetecknas av ett positivt utvecklingsklimat där organisationen stödjer skapandet av det lustfyllda lärandet, rutiner skapas för att de viktiga strukturerna ska fungera samt samverkan stärks mellan alla personalkategorier för att kunna verka professionellt och skapa en glädjefull vardag tillsammans. Här får du som anställd stor frihet att, tillsammans med sitt arbetslag, utforma arbetssätten utifrån just era förutsättningar och här ges utrymme för medledarskap och möjlighet att tänka utanför boxen.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en förstelärare till Vallåsskolan åk 4-9.
Vi söker dig som är en särskilt yrkesskicklig lärare, som kommit långt i din profession och är intresserad av att fortsätta utveckla din yrkesroll, vilket i sin tur gagnar eleverna.
I syfte att utveckla undervisningen och med målet att öka måluppfyllelsen kommer du som förstelärare att arbeta med undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Utöver undervisning förväntas du i ditt uppdrag som förstelärare att:
• stödja andra lärare i utveckling och förbättring av undervisning genom att tillsammans med rektor leda professionellt lärande på skolan med koppling till skolans systematiska kvalitetsarbete. Det handlar om att utveckla undervisningsmetoder, vilket ska ge bättre elevresultat. En arbetsuppgift för en förstelärare kommer att vara att handleda och coacha andra lärare för att få maximal utväxling av varje pedagog och elev.
• Hålla sig underrättad om aktuell forskning och aktivt verka för att den knyter an till skolans verksamhet och arbetet i klassrummen.
• Bidra till skolutveckling och ha en ledande roll i att driva skolutvecklingen framåt, samt bidra till utveckling av undervisningen på skolnivå.
Exempel på uppgifter som kan ingå i förstelärarens uppdrag är klassrumsobservationer, spegling, feedback, gruppdiskussioner, resonemang med enskilda kollegor, arrangemang av mötesplatser, identifiering av olika lärandebehov, utveckling och utprovning av nya metoder/arbetssätt för att möta elevers olika behov etc. Det viktiga och centrala i förstelärarens uppdrag blir alltså en roll som stödjer/coachar andra lärare i syfte att utveckla undervisningen och förbättra elevernas resultat.
När det gäller de lokala behoven kommer skolans rektor formulera denna del av förstelärarens uppdrag efter de behov som finns på enheten. Arbetet kan handla om undervisning och lärande som skolledningen prioriterar utifrån skolans systematiska kvalitetsarbete t.ex. ämnesdidaktik eller ämnesövergripande arbete såsom värdegrundsarbete.
KVALIFIKATIONER
Du ska genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet. Via dokumentationen ska det framgå att du i ditt läraruppdrag visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat samt visat ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
Vidare är du som lärare särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen genom att ha gedigna kunskaper i det ämne/ämnesområde som du undervisar i. Du har gedigna didaktiska kunskaper samt kan anpassa undervisning efter eleverna genom att ha förmåga att se och möta varje enskild elev, kunna identifiera olika lärandebehov och vara innovativ i fråga om att pröva en mångfald metoder och arbetssätt för att möta elevers olika behov. Du kan utvärdera din egen undervisning och undervisningens effekter på lärandet samt kan kommunicera och samarbeta med såväl elever, föräldrar som kollegor. Du har ett aktivt intresse för att följa och ta till dig aktuell forskning och har ett aktivt intresse av att delta i och ta ansvar för olika former av skolutvecklingsarbeten som leder till förbättrat lärande och utveckling för elever. Du har förmågan att ta sig an en ledande roll i att driva skolutveckling framåt genom att stödja kollegor i deras undervisning, sprida goda exempel och bidra till att skolans lärare utvecklas professionellt.
För att kvalitetssäkra våra förstelärare på barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstads kommun använder vi oss av ett gemensamt intervjumaterial. Detta intervjumaterial får du ta del av i samband med intervju.
Intervjuer är planerade till den 31 mars 2022.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Barn- och ungdomsförvaltningen värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Om du erbjuds anställning inom Barn- och ungdomsförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag utan anmärkning från Polisens belastningsregister för arbete inom skola/förskola. Utdraget är kostnadsfritt och tar ca 2-3 veckor för polisen att handlägga. Beställ därför i god tid!
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!