OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om myndigheten
Forum för levande historia är en myndighet under Kulturdepartementet. Vårt uppdrag är att vara ett nationellt forum som ska främja arbete med demokrati och mänskliga rättigheter med utgångspunkt i Förintelsen. Myndigheten har särskilt till uppgift att informera om Förintelsen och kommunistiska regimers brott mot mänskligheten, samt att sträva efter att stärka människors vilja att aktivt verka för alla människors lika värde.
Genom seminarier, föreläsningar, workshops, utställningar med mera vill vi bidra till att skapa reflektion, dialog och lärande om historia och nutid. Vi är 35 medarbetare, och vårt kontor och vår publika lokal finns i Gamla stan, Stockholm, men verksamheten bedrivs i hela landet.Om tjänsten
Forum för levande historias verksamhet är utåtriktad och kommunikation är en central del i hela myndighetens uppdrag. Vi vill nu nå ut ännu mer i hela landet till alla våra målgrupper och förstärker därför kommunikationsavdelningen. Kommunikationsarbetet är en del av myndighetens kärnverksamhet och det är viktigt att du tydligt kan se hur marknadsföringen och kommunikationen långsiktigt kan bidra till att uppfylla myndighetens mål och uppdrag.
Våra målgrupper är lärare, kultur- och samhällsintresserad allmänhet, civilsamhället och olika yrkesgrupper som tar del av våra fortbildningar, utställningar, rapporter med mera, digitalt eller genom vår publika verksamhet.
Den vi söker
Nu söker vi en person som ska ansvara för vår marknadsföring, en roll som innebär ett stort strategiskt ansvar. Då vi är en liten arbetsplats måste du också tycka om att bidra i det operativa arbetet, det kan t ex innebära att du producerar innehåll till våra digitala kanaler.
Tillsammans med chef och kollegor på avdelningen tar du fram marknadsplaner för t ex fortbildningar, utställningar och programverksamhet riktat till våra olika målgrupper i hela landet. Till din hjälp har du en ny kommunikationsstrategi som ska prägla marknadsarbetet. Du kommer att ansvara för myndighetens synlighet i olika medier, digitalt och print. Tillsammans med kollegor driver och utvecklar du vårt arbete med målgruppsanalys och uppföljning av medieköp.
En viktig uppgift är också att bidra till det bredare marknads- och kommunikationsarbetet i projektgrupper och du måste därför vara bra på att samarbeta, såväl med kollegorna på kommunikationsavdelningen som med kollegor med helt andra kompetenser på andra avdelningar.
Tjänsten är placerad på kommunikationsavdelningen som har nio anställda. Du rapporterar till kommunikationschefen.
Kvalifikationer:
- Högskoleutbildning, eller annan eftergymnasial utbildning inom marknadsföring/kommunikation.
- Minst 3 - 5 års erfarenhet av strategisk marknadsföring och medieköp, både print och digitalt.
- Minst 3 - 5 års erfarenhet av att analysera och segmentera målgrupper samt utvärdera
marknadsföringsinsatser.
- Minst 3 - 5 års erfarenhet av att strategiskt använda sociala och digitala medier som
marknadsföringskanal, med dokumenterat goda resultat.
- Vana av att arbeta i projekt som inbegriper samarbete mellan olika yrkeskategorier.
- Mycket goda kunskaper i svenska, och goda kunskaper i engelska, i både tal och skrift.
Meriterande:
- Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
- Erfarenhet av att arbeta med publik verksamhet.
- Erfarenhet av att sprida en organisations verksamhet i hela landet.
- Flera språk än ovan nämnda.
Tillträde
Önskat tillträde är februari/mars 2021, eller enligt överenskommelse.
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med provanställning i sex månader.
Frågor om tjänsten
Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta:
Silvia Ernhagen, Kommunikationschef, silvia.ernhagen@levandehistoria.se,
08-410 68 708
Meriam Chatty, facklig kontakt, SACO, meriam.chatty@levandehistoria.se
Nathali Tensaye, facklig kontakt, ST, nathali.tensaye@levandehistoria.se
Forum för levande historia strävar efter en jämn könsfördelning och välkomnar alla sökande, oavsett könsidentitet eller uttryck. Myndigheten vill även ta tillvara på de kvaliteter som etnisk och kulturell mångald tillför verksamheten. Eftersom vi är en liten arbetsplats kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet, framförallt samarbetsförmåga. Du är prestigelös och lyhörd och vi förutsätter att du delar våra värderingar kring demokrati och alla människors lika värde.