OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Vi söker nu förundersökningsledare som är lösningsinriktade, flexibla och kommunikativa till vårt team på PKC Syd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
ARBETSUPPGIFTER
Som förundersökningsledare på PKC Syd arbetar du i verksamheten tillsammans med dina gruppmedlemmar, operatörer och förundersökningsledare.
I uppdraget ingår att:
• Arbetsleda och coacha operatörer
• Beslut i förundersökningar vid anmälningsupptagning
• Besluta om utredningsåtgärder och fatta beslut i icke akuta ärenden såsom PRIO 6 m.fl.
• Säkerställa att gruppen utför rätt åtgärder i det initiala utredningsskedet, arbetar effektivt och har roligt under tiden.
• Medverka i utbildningsinsatser och utvärderingar av verksamheten
Som förundersökningsledare säkerställer du att verksamheten bedrivs enligt Polismyndighetens intentioner och anvisningar, effektivt och kostnadsmedvetet enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och övriga regelverk. Rollen som förundersökningsledare innebär att lämna tydliga direktiv till medarbetare, såväl muntligt som skriftligt, i syfte att driva förundersökningen framåt. I samråd med gruppchef coachar, motiverar och stödjer du medarbetarna och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• polisexamen enligt polisförordningen (2014:1105) eller juridisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för funktionen
• Kunskap om brottsutredningsprocessen, bevisvärdering och förundersökningsledning
• Erfarenhet av självständigt brottsutredande arbete
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Förundersökningsledarutbildning
• Erfarenhet av att arbeta som förundersökningsledare
• Erfarenhet av arbetsledning
• Kunskap i polisens interna system
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att fungera väl i funktionen som förundersökningsledare ser vi att du är/har följande förmågor/egenskaper:
• God förmåga att strukturera, planera och prioritera utifrån ärendeflödet
• Skicklig på att använda och förmedla din kunskap, lämna direktiv och visa gott omdöme även under viss tidspress
• Lösningsinriktad, flexibel och har god förmåga att hantera flera frågor parallellt
• God förmåga att fatta beslut
• God samarbets- och kommunikationsförmåga
• Förmåga att se ett helhetsperspektiv och kan ta tillvara medarbetarnas kunskap för att utveckla verksamheten.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Är du inte redan anställd i myndigheten tillämpar vi sex månaders provanställning.
Anställning: Handläggare/Polisinspektör med funktion som förundersökningsledare
Arbetsort: Malmö
Tillträde: Enligt överenskommelse
Arbetstidsförläggning: Fast lista. 2-skift.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev . Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Om du vill komplettera din ansökan eller om du har skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg
Vill du veta mera om anställningen är du välkomm
Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av
Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51