OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 32 000 medarbetare. Myndigheten är indelad i sju regioner varav region Bergslagen är en av dessa. I region Bergslagen ingår Dalarna-, Örebro- och Värmlands län. Här arbetar ca 1 850 medarbetare.
Polisens kontaktcenter (PKC) har cirka sjuttio anställda. Sektionen har 6 arbetsgrupper som finns i Karlstad och Falun. PKC är, för många medborgare, första kontakten med polisen och fungerar som regionens första länk i rättskedjan. Sextio procent av våra inkomna ärenden hanteras först av PKC. Sektionen har ett viktigt uppdrag i utredningsprocessen och fokus ligger på förundersökningsledningen för att tidigt vidta relevanta utredningsåtgärder. PKC:s huvuduppdrag är att avgöra om ärenden ska utredas vidare eller om förundersökningen ska läggas ner och därigenom minska ärendeinflödet för lokalpolisområdena.
Arbetsuppgifter
Är du redo för en större uppgift där du får bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige? Vi söker nu förundersökningsledare till Karlstad och Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som du varje dag är med och gör skillnad med ditt arbete.
Som förundersökningsledare har du en arbetsledande funktion där du coachar, motiverar och stöttar medarbetare i ärendehanteringen och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential. I rollen tar du beslut om ärenden ska utredas vidare och vilka åtgärder som i så fall ska vidtas. Du fungerar som juridiskt stöd och säkerställer hög kvalité på service och åtgärder. Tillsammans med teamet driver du utvecklingen framåt. I rollen är du en viktig pusselbit i Polismyndigheten som helhet. Du driver samverkan både internt och externt, där uppdraget är att utföra arbetsuppgiften i rättsprocessen på bästa sätt, utifrån ett medborgarperspektiv.
Du kommer ingå i ett forum med andra förundersökningsledare där ni tillsammans arbetar med utveckling, både på en övergripande nivå och i sakfrågor. Inom Polismyndigheten pågår olika utvecklingsuppdrag med målet att ta tillvara på kompetensen inom organisationen på bästa sätt. Möjligheten finns att i uppdraget som förundersökningsledare ingå i någon regional eller nationell arbetsgrupp inom ett intresseområde.
Nedan följer en sammanfattning av dina vanligaste arbetsuppgifter:
-besluta om förstahandsåtgärder i förundersökningar och ge medborgaren en så tidig prognos i sitt ärende som möjligt, samt att minska hanteringen/flödet till lokalpolisområdet
-granska anmälningar och skriva direktiv
-fatta beslut i enlighet med din delegation
-arbetsleda medarbetare i ärendehanteringen
-koordinera och fördela ärenden
-säkerställa att myndighetens prioriteringar får genomslag i verksamheten
-säkerställa att begränsnings- och åtalsprövningsreglerna i rättegångsbalken tillämpas
På PKC utförs arbete på dagtid, kvällar, helger och under högtider.
Arbetstidsförläggningen är periodplanerad arbetstid enligt ASA/polis 5:3 med en genomsnittlig veckoarbetstid på 38:30 timmar där planeringen görs i 6-veckorsperioder. Arbetsgruppen har ett gemensamt ansvar att täcka samtliga verksamhetskrav måndag-söndag 06.30-23.30.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
-polisexamen, juristexamen eller juris kandidatexamen, alternativt annan juridisk utbildning med inriktning mot processrätt och straffrätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
-minst 6 månaders erfarenhet av utredningsarbete
-goda kunskaper att uttrycka dig skriftligt och muntligt på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
-genomfört den nationella utbildningen i förundersökningsledning
-erfarenhet av förundersökningsledning i ett brottsutredande uppdrag
-genomfört utbildningen brottsutredning civil, juridisk bas
-haft en arbetsledande roll
-erfarenhet av samarbete med både interna och externa parter.
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår organisations framgång. Vi söker dig som är trygg i dig själv, analytisk och bra på att bilda dig en helhetsbild. Du trivs med att ta en coachande roll och har lätt för att skapa goda och förtroendefulla relationer. Som person är du flexibel, kan ställa om med ny prioriteringsordning och växla upp i tempo när situationen kräver det. Rollen ger dig mycket ansvar och det är viktigt att du är bekväm med att ta beslut.
Varmt välkommen med din ansökan!
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Ansök senast: 2020-10-20
Referensnummer: C41763/2020
Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 4
Periodplanerad 5:3. 38,3 timmar i snitt per vecka. Arbetstiden varierar mellan 06.30-23.30.
Kontakt
Kontaktpersoner
Sara Halvarsson, gruppchef, 010-5672459
Hanna Söderberg, HR-konsult, 010-567 51 34
Facklig företrädare
Kjell Frisdal - SACO, Telefon: 070-356 48 71. Polisförbundet, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14
Övrigt
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C41763/2020, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Karlstad eller Falun
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se