Förvaltare IT

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

IT-avdelningen består av nära 60 medarbetare fördelade på 4 enheter.
Denna tjänst hör hemma i enheten Förvaltning-IT som idag består av 20 medarbetare. Förvaltning-IT ansvarar för att förvalta och vidareutveckla koncernens IT-infrastruktur och de tjänster vi säljer till våra kunder.
IT-avdelningen är centraliserad och arbetar nära alla våra verksamheter med stöd i policyn ”verksamhetsutveckling med IT som stöd”.
IT-avdelningen är i sin helhet intäktsfinansierad genom de tjänster vi säljer och vidareutvecklar för koncernens verksamheters behov.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och införa samt förvalta vår kommande identitets- och åtkomstlösning som vi kallar IAM2.0. Den nya plattformen är under införande i ett stort och viktigt projekt på IT-avdelningen. Deltagande i detta projekt är en förutsättning för bra överlämning till förvaltning.
Vi har som mål att bygga den modernaste och mest kompetenta identitets- och åtkomstlösningen bland Sveriges kommuner som vi också vill sprida till användning inom hela Värmland genom vår gemensamma Drifts- och servicenämnd.
Identitets- och åtkomstlösningar är en av de viktigaste hörnpelarna i en modern, flexibel och säker IT miljö där vi arbetar för att möjliggöra ett mobilt och flexibelt arbetssätt för våra användare i verksamheten.
Som förvaltare av lösningen ingår du i IT-avdelningens PM3 objekt som heter IKT Teknisk plattform där du ansvarar för förvaltning och utveckling av Identitets och åtkomstplattformen som är ett delområde. Målet med tjänsten är att öka vår förmåga att samverka i den verksamhetsnära förvaltningen av området med våra kunder eftersom det är våra kunders krav på åtkomst och informationssäkerhet som skapar kraven på vår tekniska infrastruktur.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen från Universitet/högskola eller erfarenhet som vi anser likvärdig inom IT.
• Kunskaper inom identitet och åtkomstlösningar inom begrepp och termer definierade nedan.
• Du har tidigare jobbat mål- och resultatinriktat samt med implementerings- och förändringsprojekt.

Vi ser gärna att du har kännedom om och erfarenhet av nedan begrepp och termer som beskriver området kring Identitet och Åtkomst:
Federationer, integrationer, katalogtjänster, åtkomstkontroll, identitetshantering, certifikatshantering och arkitektur.

Dessutom har du erfarenheter av att förvalta och driva genomföranden i en organisation med höga krav på att samordna och prioritera olika intressenters krav och behov.
Du är drivande och känner ett stort ansvar för att ordning och reda råder inom ditt ansvarsområde.
Du är duktig på att planera och analysera behov för att dina förvaltningskomponenter ska utvecklas i takt med omvärldens och våra verksamheters krav. Att ta fram planer och följa dem på årsbasis är naturligt för dig vilket innebär dokumentationsvana, budget/fakturahantering och koordinering med övriga enheter inom IT-avdelningen.
Du behöver vara lyhörd och ha en god kommunikativ förmåga vilket speglas i leverantörskontakter, redovisningar och uppföljning.
Du ska kunna leda och driva projekt av större och mindre omfattning
Till förvaltningsområdet ingår också ansvaret för DNS och certifikatinfrastrukturen.
Då IT-avdelningen jobbar i enlighet med ITIL och är sedan 2013 ISO20000 certifierade så är det även meriterande med god kunskap inom ITIL, motsvarande ITIL foundation eller högre.
Koncernen använder också förvaltningsmodellen PM3 för att organisera, uttrycka och planera sina behov inom IT området.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads kommun, Kommunledningskontoret Karlstad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 1 oktober 2016

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


23 december 2024

System Manager to Boliden Group

System Manager to Boliden Group

23 december 2024

Team coach/Systemförvaltare

Team coach/Systemförvaltare

20 december 2024

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

20 december 2024