OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fastighetskontoret är arbetsplatsen för dig som vill vara med och påverka utvecklingen av Göteborg. Med rollen som markägare skapar vi förutsättningar för framtidens boende och näringsliv i vår stad. Fastighetskontoret verkar under fastighetsnämnden som ansvarar för Göteborgs mark- och bostadspolitik och har en central roll i stadens tillväxt och utveckling.
Vi är cirka 260 anställda och vårt kontor är centralt beläget nära Brunnsparken och Centralstationen. Arbetsplatsen kännetecknas av öppenhet, god stämning och engagemang. Vi har spännande uppdrag och medarbetare med bred erfarenhet och stor kunskap. Hos oss får du stort ansvar och kan aktivt bidra till stadens utveckling.
Just nu pågår ett spännande arbete med att bygga upp Göteborgs nya organisationer för stadsutveckling. De nya organisationerna ska bidra till en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess - i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens för boende, besökare och näringsliv. Tillsammans kommer vi med våra andra berörda förvaltningar att slås ihop och bilda fyra nya förvaltningar från och med årsskiftet 2022/2023.
Anta utmaningen, tillsammans bygger vi staden!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med boendefrågor och som på ett praktiskt plan vill arbeta för ett jämlikt Göteborg. I denna process rekryterar vi till en tillsvidaretjänst men det kan även bli aktuellt med en tidsbegränsad anställning beroende på verksamhetens behov.
Fastighetskontorets bostadsenhet arbetar tillsammans med bostadsföretag och socialtjänst för att ordna med bostad till de hushåll som inte på egen hand kan teckna hyreskontrakt. På enheten är vi idag drygt 20 personer, varav fem personer jobbar som förvaltare. Vår enhet har under de senaste åren vuxit i storlek och under hösten 2022 tillkommer ytterligare uppdrag för vår enhet. Vi söker därför en ny förvaltare som vill ta sig an ett uppdrag med huvudsaklig inriktning att besikta lägenheter för våra målgrupper.
Tillsammans med övriga förvaltare och med andra yrkeskompetenser på enheten pågår en lärande dialog kring ärendena samt utveckling av metoder och arbetssätt. Medarbetarna på enheten är engagerade och kollegialt lärande går som en röd tråd i enhetens arbetssätt.
Som förvaltare har du en nyckelroll i kontakterna med kollegor, med våra hyresgäster, våra samverkande bostadsföretag samt socialtjänst. Vi har en särskild och komplex roll som mellanhyresvärd, och som förvaltare hos oss kommer du att vara delaktig i att finna lösningar för ett väl fungerande boende. Du kommer huvudsakligen att genomföra besiktningar av lägenheter efter inflytt och i samband med utflytt eller övertag av förstahandsavtal. Du kommer att förhandla om inkomna fakturor från fastighetsägare gällande renovering och reparationer samt beställa städ och magasinering. Du kommer även att vara behjälplig vid hantering av störningar. I rollen som förvaltare på bostadsenheten ingår inte att arbetsleda kollegor.
KVALIFIKATIONER
Uppdraget kräver att du har tidigare erfarenhet från arbete med bostadsförvaltning, till exempel från ett bostadsbolag. Förutom gymnasiekompetens har du relevant utbildning inom fastighetsförvaltning. Vi ser också gärna att du har grundläggande kompetens om hyreslagstiftning.
Tidigare arbete med personer från socialtjänstens målgrupp är meriterande, likaså arbete med viss ekonomiadministration och praktisk erfarenhet av konflikthantering. Du trivs med att finna lösningar och vara spindeln i nätet när det gäller att lösa problem som kan uppstå i hyreslägenheter. Du ser det boendesociala uppdraget som en spännande del av tjänsten.
Det är viktigt att du är en trygg person som finner konstruktiva lösningar och agerar därefter. Vi sätter stort värde på att du är öppen och har ett positivt förhållningsätt. Arbetet har ett tydligt kundperspektiv och bygger i hög grad på samverkan med andra instanser och utförare, vilket kräver att du har en mycket god samarbetsförmåga och när det behövs också klarar att sätta gränser. Arbetet ställer därtill krav på systematik och strukturerade arbetsformer. I arbetet kommer du att möta personer med olika ursprung, så en vana av och intresse för möten med människor med olika bakgrund är en förutsättning. Utöver att behärska svenska i tal och skrift behöver du ha grundläggande kunskaper i engelska. Ytterligare språkkunskaper är meriterande, till exempel arabiska. Tjänsten kräver att du har körkort och är van att köra bil i Göteborg.
ÖVRIGT
Som medarbetare på fastighetskontoret i Göteborgs stad får du en trygg anställning med många karriärvägar och möjligheter till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
På fastighetskontoret arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Tillsammans med vår idrotts- och friskvårdsförening erbjuder vi både träning och trivselaktiviteter, exempelvis hälsovecka, kräftskiva och bowlingturnering. Som anställd erbjuds du friskvårdsbidrag, cykelförmån, massage på arbetstid och träning på idrottsanläggningar till rabatterat pris.
Till rekryteringsföretag och annonsörer
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.