Förvaltare till Förvaltarenheten

Förvaltare till Förvaltarenheten

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
Förvaltarenhetens verksamhet riktas till vuxna göteborgare i behov av förvaltare/gode män med speciell kompetens. Verksamheten styrs utifrån Föräldrabalken med beslut i Tingsrätten. Enheten består av enhetschef, förste förvaltare, tolv förvaltare/gode män samt en administrativ förvaltare som kommer bli dina kollegor. Enheten är samlokaliserade med Boutredningsenheten som ligger inom samma arbetsplats. Vi erbjuder dig ett roligt och utmanande arbete bland engagerad personal och i trivsamma lokaler på Stora Badhusgatan. Vi ska nu ersätta en kollega och söker dig som önskar arbeta som anställd förvaltare.

Förvaltarenheten arbetar på uppdrag av Överförmyndarverksamheten som ansvarar för att ta fram (förordnar) förvaltare och gode män till personer med svår psykisk funktionsnedsättning, andra allvarliga sjukdomstillstånd, missbruk och annan svår social problematik, ibland i kombination. Förvaltarenheten träder in när det är svårt för en privat godman /förvaltare att vara personens stöd. Vi bistår personerna i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. Vi bevakar personens rätt, förvaltar egendom samt sörjer för person. Personens (huvudmannens) behov står i centrum och arbetet med tydliga mål och individuella uppföljningar är en viktig del av förvaltarens utvecklingsarbete. Som förvaltare/god man anställd på Förvaltarenheten ska man bidra till en ökad livskvalitet för personen utan att frånta den enskilde sitt eget ansvar. Förvaltaren samarbetar med professionella nätverk och med personens anhöriga om möjligt.

I din roll som förvaltare kommer det dagliga arbetet bland annat innebära att ha kontakt med huvudmän och deras nätverk, ge råd i personliga förhållanden, bevaka rätten till vård- och omsorg och ansöka om olika insatser /bistånd efter behov. Arbetet inkluderar även att företräda huvudmännen inför myndigheter och domstolar, strukturera huvudmännens ekonomi, dokumentation och ekonomisk redovisning.


KVALIFIKATIONER
Du som söker skall ha en högskoleexamen inom det sociala området, statskunskap/juridik eller
annan likvärdig högskoleexamen som arbetsgivaren finner lämplig. Du har arbetat som professionellt anställd förvaltare och god man vilket är ett krav. Du har goda kunskaper om samhällsservice som sjukvård, socialtjänst / Lagen om stöd och service (LSS), samt kunskap om/intresse för juridik, administration och ekonomi samt mötet med människor med en problematisk livssituation.

För att vara personligt förordnad som god man/förvaltare finns krav att man har genomfört utbildning till God man. Överförmyndarförvaltningen genomför även vandelsprövning innan anställning kan ske.

Ditt förhållningssätt ska präglas av tilltro till huvudmannens vilja att vara delaktig och ansvarstagande för sin egen sociala situation. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll där du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har huvudmannens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål i din roll som förvaltare. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Du har även en förmåga att agera på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet.

Välkommen in med din ansökan!




ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare Barnenheten

Socialsekreterare Barnenheten

18 december 2024

Förste socialsekreterare

Förste socialsekreterare

18 december 2024

18 december 2024

Socialsekreterare till enhet stöd och försörjning

Socialsekreterare till enhet stöd och försörjning

18 december 2024