OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Letar du efter ett viktigt arbete där du får chans att göra verklig skillnad för andra människor? Förvaltarenheten söker nu en ny förvaltare till vårt härliga gäng!
Förvaltarenhetens verksamhet riktas till vuxna göteborgare i hela staden som är i behov av förvaltare/gode män med speciell kompetens. Verksamheten styrs utifrån Föräldrabalken med beslut i Tingsrätten. Enheten består av enhetschef, 1;e förvaltare, 17 förvaltare/gode män samt en administrativ förvaltare som kommer bli dina kollegor. Enheten har också utvecklingsledare och administratör.
Förvaltarenheten arbetar på uppdrag av Överförmyndarverksamheten i Göteborg och Överförmyndigare i samverkan (ÖFS), som ansvarar för att tillhandahålla förvaltare och gode män till personer med svår psykisk funktionsnedsättning, andra allvarliga sjukdomstillstånd, missbruk och annan svår social problematik, ibland i kombination. Förvaltarenheten träder in när det är svårt för en privat godman/förvaltare att vara personens stöd. Vi bistår personerna i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. Vi bevakar personens rätt, förvaltar egendom samt sörjer för person. Personens (huvudmannens) behov står i centrum och arbetet med tydliga mål och individuella uppföljningar är en viktig del av förvaltarens utvecklingsarbete.
Som förvaltare anställd på Förvaltarenheten ska man bidra till en ökad livskvalitet för personen utan att frånta den enskilde sitt eget ansvar. I din roll samarbetar du med professionella nätverk och med personens anhöriga om möjligt.
I din roll som förvaltare kommer det dagliga arbetet bland annat innebära att ha kontakt med huvudmän och deras nätverk, ge råd i personliga förhållanden, bevaka rätten till vård- och omsorg och ansöka om olika insatser/bistånd efter behov. Arbetet inkluderar även att företräda huvudmännen inför myndigheter och domstolar, strukturera huvudmännens ekonomi, dokumentation och ekonomisk redovisning.
Vi erbjuder dig ett roligt och utmanande arbete bland engagerad personal och i trivsamma lokaler på Stora Badhusgatan med vacker utsikt över älven!
KVALIFIKATIONER
Du som söker skall ha en högskoleexamen som socionom, inom ekonomi, beteendevetenskap, juridik eller annan lämplig högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du behöver även ha flerårig erfarenhet av och ett genuint intresse för att arbeta med målgruppen (personer med psykiska funktionsnedsättningar, ofta i kombination med missbruk och annan svår social problematik).
Du behöver även ha goda kunskaper om samhällsservice som sjukvård, psykiatri och socialtjänst.
Du behöver ha goda juridiska kunskaper, främst kopplat till Lagen om stöd och service (LSS) samt socialtjänstlagen (SoL).
Utöver detta behöver du ha kunskap och erfarenhet av administration och ekonomi.
Du behöver även ha erfarenhet av att arbeta med människor som har en problematisk/komplex livssituation.
Om du tidigare haft uppdrag som förvaltare eller god man är det meriterande. Meriterande för tjänsten är också om du har B-körkort samt om du genomfört utbildning till god man.
Som person ska ditt förhållningssätt präglas av tilltro till huvudmannens vilja att vara delaktig och ansvarstagande för sin egen sociala situation. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll där du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet med människor. Du har en öppen och positiv attityd då du har huvudmannens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Du är stabil, trygg och arbetar effektivt under stress. Du kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.
Slutligen kan du även utifrån ditt ansvarsområde kan du stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs. Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig eller ställer orimliga krav.
Välkommen in med din ansökan!
ÖVRIGT
Överförmyndarförvaltningen genomför vandelsprövning innan anställning kan ske.
För att kunna verka som personligt förordnad God man/Förvaltare finns krav att man har gått utbildning till God man. Utbildningen till God man kan efter bedömning genomföras i anslutning till tillträdet och bekostas då av arbetsgivaren.
Urval och intervjuer sker löpande under rekryteringen.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.