OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu flera förvaltningsärendehandläggare för såväl tillsvidareanställningar som allmänna visstidsanställningar. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
RÄTTSAVDELNINGEN
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsärendehandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson eller en organisation ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering. Rollen kan också komma att innebära ett delat kassunansvar, dvs. att handha vapen som är omhändertagna för skrotning eller lagerhållning. Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden inom rättsenheten.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• gymnasieexamen alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift
• erfarenhet av att dagligen använda olika datorprogram/system som arbetsverktyg
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• yrkeserfarenhet från Polismyndigheten
• erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av kassun-/lagerarbete
• juridiska kunskaper/erfarenheter av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• kunskaper inom relevant lagstiftning såsom förvaltningslagen och vapenlagen
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen som förvaltningsärendehandläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder. Arbetet kan komma att till viss del vara fysiskt krävande och förutsätter därför att du innehar och upprätthåller en god fysik.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
En anställning inom Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Arbetsplatsen är på Kungsholmen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm, eller kontaktar ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan eller har frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig HR-konsult på: andrea.guth@polisen.se Har du frågor om funktionen tar du kontakt med ansvariga chefer på: john.jacobsson@polisen.se eller josef.wijk@polisen.se
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Gruppchef Shakila Mohammad
010-5686714
Gruppchef Carina Karlsson-Kriström
010-563 58 48
Kommissarie & kanslichef, LPO Rinkeby Jörgen Ohlsson
010-56 304 88
Sektionschef Johan Andersson
Ledningsstöd Leo Hoffman
Gruppchef barn Margaretha Forsberg
010-56 460 91
gruppchef vuxen Lena Holmstedt
0105646113
Gruppchef Robert Lorentzon
010-56 354 85
Sektionschef Kent Drougge
010-56 354 79
Sektionschef Rikard Gunzenheimer, 010-562 80 63