Förvaltningsärendehandläggare, Vapen, Gävle eller Hudiksvall

Arbetsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.


Polismyndighetens rättsavdelning består av drygt 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.


Vi söker nu förvaltningsärendehandläggare, vapenärenden, för tillsvidare tjänst samt ett vikariat på ett år till Rättsenhet Mitt vid Rättsavdelningen med placering i Gävle eller i Hudiksvall.


Vänligen ange i din ansökan vilket du är intresserad av.


ARBETSUPPGIFTER
Att enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter handlägga förekommande typer av vapenärenden. Förvaltningslagen reglerar handläggningen av ärendena. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr med allt vad det innebär av registerkontroller, lämplighetsbedömningar, upprättande av förslag till kommunikationsskrivelser och beslut. Arbetet innebär också mycket kontakt med allmänheten, andra myndigheter m.fl. När tillräcklig kompetens och erfarenhet uppnåtts kan du tilldelas delegation att fatta självständiga myndighetsbeslut. Med tiden kan tjänsten innebära handläggning av andra typer av förvaltningsärenden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasiekompetens med godkända betyg i kärnämnena samt ha dokumenterad god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt god datorvana.


Meriterande är om du har erfarenhet som vapenhandläggare eller annan erfarenhet/kunskap som kan bidra till ökad förståelse för frågor gällande vapeninnehav och vapen.


Vi ser gärna att du har erfarenhet av att, som myndighetsperson, bemöta allmänheten, handlägga förvaltningsärenden, samt erfarenhet av, inom Polisen, relevanta datasystem.


Vi lägger stor vikt vi personliga egenskaper och söker dig som är intresserad av utredningsarbete och har en positiv inställning till människor samt visar på ett gott omdöme, engagemang, pålitlighet och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, har känsla för service och är flexibel. Vi förutsätter att du har god förmåga att strukturera och organisera ditt arbete.






ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024