Förvaltningschef Hamn- och Gatuförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. I Varbergs kommun bor ca 58 000 innevånare och befolkningen ökar ständigt. Företag och människor har upptäckt fördelarna med Varberg och söker sig till en kommun med hög livskvalitet. I år har Varberg erhållit priset som Årets tillväxtkommun. Varbergs kommun har strategiskt arbetat med att vidareutveckla sig som en attraktiv kommun. Historik och framtid förenas genom kurortstradition, ett expansivt företagande samt ett växande Campus Varberg. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och leda utvecklingen av de övergripande kommunikations- och infrastruktursfrågorna i Varberg? Från och med den 1 januari 2011 kommer Varbergs kommun att göra en gemensam organisation av de två förvaltningarna - Hamnförvaltningen och Gatuförvaltningen. Verksamheten är bred och kommer att bestå av projektering, utbyggnad, drift och underhåll av gator, gatubelysning, hamnverksamhet, stadsutveckling, fastigheter, trafik och tillstånd, park- och nyanläggning, samt administrativa resurser. I dina arbetsuppgifter ingår kommersiella förhandlingar, projektering, investeringsärenden och strategisk affärsutveckling. Förvaltningen kommer att ha cirka 75 anställda. Du kommer att samverka med bland annat stadsbyggnadskontoret, planeringskontoret, det kommunala hamnbolaget och fastighetsbolaget samt externa aktörer såsom näringsliv, grannkommuner och statliga verk (Jernhusen, Trafikverket). Som förvaltningschef kommer du att vara föredragande i hamn- och gatunämnden. I ditt uppdrag ingår att driva och leda utvecklingsfrågorna för hamnen och trafiken samtidigt som du kommer att arbeta med att förtydliga styr- och ledningsprocessen inom förvaltningen. Förvaltningschefen ingår i ledningsgruppen där fokus huvudsakligen inriktas på utveckling av Varbergs kommun/koncern på strategisk nivå ur ett helhetsperspektiv. Du är anställd av kommunstyrelsen och underställd kommundirektören. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen krävs att du har lång erfarenhet av stora projekt inom samhällsbyggnad/infrastruktur/logistik/fastighet/transport. Du har en relevant högskoleutbildning, vana av kommersiella affärsförhandlingar, god ekonomisk kunskap och dokumenterad erfarenhet av att leda en organisation i förändring och utveckling. Du måste ha kunskap om hur en politisk styrd organisation fungerar. Som person är du strategisk, kommunikativ, handlingskraftig och har en helhetssyn. Goda ledaregenskaper och en stark vilja till samverkan är grundläggande för rollen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Varbergs kommun
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 19 november 2010
  • Ansök senast: 4 december 2010

Liknande jobb


19 november 2024

19 november 2024

19 november 2024