Förvaltningschef, kommun

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen svarar för - folkhälsa - handikappomsorg - äldreomsorg ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER I vård- och omsorgsförvaltningen i Katrineholms kommun finns handikappomsorg, äldreomsorg och folkhälsoenhet. Förvaltningschefen har det samlade ledningsansvaret för förvaltningen och svarar för strategisk ledning, samordning och utveckling. Vård- och omsorgsförvaltningen har c: a 1 200 anställda. Politiker och anställda i Katrineholms kommun har ett gemensamt uppdrag, vilket innebär att se till att medborgarna i kommunen får den service som var och en behöver i livets olika skeden. Arbetet ska utföras så att medborgarnas intresse och behov sätts i centrum. Servicen ska vara ansvarsfull, effektiv och av god kvalitet. Förvaltningen arbetar för att bli en lärande organisation där lust, fantasi och arbetsglädje är viktiga ingredienser. Det gör att ett ledarskap som bygger på målstyrning och inte detaljstyrning är viktigt. Inom vård- och omsorgsområdet är utvecklingen kraftfull och vi lever i en föränderlig värld, där många faktorer påverkar framtiden. Det gör att omvärldsanalysen är en viktig del för att man skall kunna leda förvaltningen och möta de krav som finns bl.a. utifrån styrande lagar och medborgarnas behov. En hållbar utveckling måste kopplas till forskning och förvaltningen måste drivas utifrån en förmåga att tänka i nya banor och kunna se olika behov och bemöta dessa. Arbetet präglas i hög grad av samverkan med andra partners, framförallt inom Närvården. Förvaltningen är en del i kommunens helhet och befolkningen ska sättas i fokus. Tillsvidareanställning vid kommunstyrelsens förvaltning med förordnande på vård- och omsorgsnämnden som förvaltningschef på 4-6 år. KVALIFIKATIONER Ledaren ska ha relevant högskoleutbildning, som ger ledaren förmåga att självständigt inhämta nya kunskaper och att analysera och förstå olika typer av processer. Ledaren ska ha kunskaper på högskolenivå om målgruppens livsvillkor ur ett samhälleligt och juridiskt perspektiv men även ur ett socialt, psykologiskt och vårdande perspektiv. Ledaren ska även ha kunskaper om arbetsorganisation och ekonomi, personalledning, allmänt goda ledaregenskaper samt kunskap om grupprocesser. Ledaren ska ha erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation, varit ledare över andra ledare och ha kulturkompetens från både kommun och landsting. Erfarenhet av planering och utvecklingsprocesser samt dokumenterad erfarenhet av utredningsmetodik, samverkan med olika samverkanspartners är ett krav. Utbildning på magisternivå är önskvärt. Som ledare ska du - ha integritet - ha samarbetsförmåga - se omvärldsbevakning och omvärldsanalys som en naturlig del i arbetet - kunna uttrycka dig i tal och skrift - vara handlings- och resultatinriktad - vara visionär - ha intresse för de interna frågorna För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Katrineholms kommun. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åke Strandberg
0150-575 37
Familjerätten
vxl 0150-570 00
Vision, Göran Svenningson
0150-576 70
Rektor Eva Landelius
0150-575 87
Lärarförbunden nås via kommunens växel
0150-570 00
Områdeschef för medborgarfunktionen Pia Carlsson
0150-575 15
1:e anhörigkonsulent Linda Bentholm
0150-569 49
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0150-570 00
Avdelningschef Anna-Lena Ramstedt
0150-569 34
Nutritionsansvarig dietist Sara Svensson
0150-572 20

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Katrineholms kommun
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 9 november 2006
  • Ansök senast: 1 december 2006

Besöksadress

Stora Malmsvägen 5
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010