OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du förmågan att leda en förvaltning som utmärks av utveckling och förnyelse i en prisbelönt kommun på frammarsch?
Varbergs kommun lever efter visionen att vi ska vara Västkustens kreativa mittpunkt. För att leva upp till vår vision arbetar vi med att förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Det gör vi genom utveckling av vår kultur, vårt ledarskap, medarbetarskap och samarbetskap.
Att bo eller arbeta i Varberg innebär att var du än är så finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför söker vi dig som vill utvecklas med oss.
Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för utbildning på gymnasial och eftergymnasial nivå, arbetsbefrämjande åtgärder och integrationsfrågor. Här skapar vi förutsättningar för det livslånga lärandet och möjligheter för individen att utvecklas, studera och nå egen försörjning. Vi bidrar också till ett livskraftigt näringsliv genom att tillvarata utvecklingsbehov i näringslivet och skapa nätverk och mötesplatser där utbildning och näringsliv kan mötas.
ARBETSUPPGIFTER
Du har ett helhetsansvar för att i dialog med Utbildning- och arbetsmarknadsnämnden ta fram beslutsunderlag, styra, leda och utveckla verksamheten mot de övergripande nämndmålen och i samklang med kommunkoncernens vision och mål.
Du ingår i kommunens koncernledningsgrupp där förvaltnings- och bolagschefer tillsammans arbetar utifrån ett helhetsperspektiv med övergripande strategiska frågor för att utveckla Varbergs kommun.
Du är anställd av kommunstyrelsen och underställd kommundirektören.
KVALIFIKATIONER
Formella kompetenser:
Uppdraget ställer höga krav på mångårig arbetsrelaterad erfarenhet.
• Du har relevant högskoleutbildning, god ekonomisk kunskap och väl dokumenterad ledarerfarenhet med flerårig chefserfarenhet på lägst verksamhetsnivå. I utbildningsbakgrunden ingår pedagogisk utbildning, ledarutbildning samt goda kunskaper i engelska.
• Erfarenhet från i första hand gymnasie-, vuxen- och högre utbildningsområden samt arbetsmarknadsområdet är meriterande.
• Du bör ha goda kunskaper om, och förståelse för, hur en politiskt styrd organisation fungerar och det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete i en sådan organisation.
• Erfarenheter från nationella nätverk och uppdrag är meriterande.
Personliga kompetenser:
Vi lägger särskild vikt vid att du:
• Är en god ledare och chef som med förankring i verksamheten kan skapa god struktur och kultur i en organisation som ska fortsätta utvecklas,
• Är kommunikativ och har lätt för att genom dialog skapa engagemang, presentera & företräda kommunen och din verksamhet och få andra med dig,
• Är lösningsorienterad och har kompetens att utveckla samarbeten mellan verksamheter och arbetslag samt ta tillvara synergieffekter i en organisation med olika verksamhetsdelar,
• Har lätt för att samarbeta och tillsammans med andra hitta lösningar som är bra för flera verksamheter än din egen,
• Har förmåga att tillvarata dina medarbetares kunskap, drivkrafter och kompetens. Genom att skapa stabilitet och trygghet ger du andra mandat att leda,
• Har ett starkt engagemang i att utveckla samarbetet mellan offentlig verksamhet och näringslivets aktörer både lokalt och regionalt,
• Ser vikten av att utveckla ett gott samarbete med fackliga representanter och intresseorganisationer.
ÖVRIGT
För mer information är du välkommen att kontakta Johan Lyckaro, HR-strateg & chefsrekryterare Varbergs kommun.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.