Förvaltningsdirektör Demokrati och medborgarservice

Förvaltningsdirektör Demokrati och medborgarservice

Arbetsbeskrivning

Staden befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Göteborg växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplicerade. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad – öppen för världen.

Göteborg är Sveriges näst största stad med lite mer än en halv miljon invånare. Göteborgs Stad är en organisation som omfattar ett 30-tal nämnder och en bolagskoncern med flera stora bolag. Totalt omsluter Göteborgs stad cirka 60 miljarder kronor och har drygt 59 000 medarbetare. Demokrati och medborgarservice är en förvaltning i stor utveckling och med framåtanda. Sedan förvaltningen bildades 2013 har antalet medarbetare nästan tredubblats i och med utökade och tillkommande uppdrag. Idag har förvaltningen cirka 230 medarbetare och 16 chefer. Förvaltningen bedriver ett omfattande utvecklingsarbete med fokus på vision och nämndens tre målområden: service, demokrati och delaktighet samt hållbarhet.

• Nämnden för demokrati och medborgarservice har som uppdrag att utveckla stadens service till boende, besökare och näringsliv. Nämnden stödjer stadens verksamheter att utveckla och utföra service utifrån behov hos stadens målgrupper och ger stöd i bland annat användardriven innovation och trend- och omvärldsanalys. Den röda tråden för nämndens serviceuppdrag är att människor ska uppleva sin kontakt med staden som enkel, trygg och att den sker utifrån deras behov.
Nämnden är från och med 2023 leverantör av gemensamma digitala tjänster åt övriga nämnder och styrelser där fokus för tjänsterna är kontaktytor mot stadens målgrupper, såsom stadens kontaktcenter och webbplats goteborg.se

Nämnden bedriver även ett proaktivt demokratiarbete och stödjer övriga nämnder och styrelser att skapa förutsättningar för invånarnas demokratiska delaktighet och inflytande. Nämnden ansvarar för att upprätthålla en infrastruktur för att stärka den lokala demokratin. Demokrati och medborgarservice utvecklar nya metoder och ger stöd i medborgardialog, bidrar med nätverk för samverkan och digitala och lokala mötesplatser. I infrastrukturen ingår bland annat ansvar för stadens medborgarkontor. Nämndens verksamheter bedrivs huvudsakligen i lokaler på Ekelundsgatan, utöver detta har förvaltningen lokaler strategiskt placerade i Göteborg för att möta olika behov från invånarna. Från och med november kommer det finnas medborgarkontor på fem adresser (Angered, Backa, Biskopsgården, Bergsjön och Frölunda). Nämnden har också ett center som stödjer den nationella minoriteten romer, beläget vid Första Långgatan samt ansvar för Teckenspråksforum. Dessutom från och med november kommer nämnden att driva ett Regnbågshus i Amerika Huset, där det kommer att vara aktiviteter av, för och med hbtqi-personer.

I nämndens uppdrag ingår även stadens konsumentrådgivning, som utifrån de tre hållbarhetsdimensionerna och ekonomisk rådgivning till skuldsatta personer. Nämnden har det administrativa ansvaret för överförmyndarnämndens förvaltningsorganisation inklusive personalansvar för medarbetarna på överförmyndarenheten. Överförmyndarnämndens uppdrag handlar om att utreda behov av god man och förvaltare samt ha tillsyn över dessa. Genom sitt uppdrag ska nämnden bidra till en mer hållbar vardag och skydda personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi.

ARBETSUPPGIFTER
Förvaltningsdirektören på Demokrati och medborgarservice svarar mot två nämnder; nämnden för demokrati och medborgarservice och överförmyndarnämnden.

Som förvaltningsdirektör kommer du att arbeta direkt under de förtroendevalda politikerna i de två nämnderna. Förvaltningens ansvar är att i dialog verkställa de beslut som tas och att ansvara för att nämnderna får den uppföljning och återrapportering som är nödvändig. Förvaltningsdirektören behöver kunna hantera en växande förvaltning och en förvaltning i stark utveckling. Detta ställer bland annat höga krav på lyhördhet och en god kommunikativ förmåga gentemot medarbetare och fackliga organisationer. En förvaltning till två nämnder, bredden av verksamheter och målgrupper gör att du behöver kunna leda i komplexitet, ha en god analytisk förmåga, förmåga till helhetssyn samt förmåga att proaktivt samverka med andra verksamheter i staden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning och med flerårig erfarenhet som ledare inom offentlig verksamhet och politiskt styrd organisation. Du har också dokumenterad flerårig erfarenhet av att leda chefer samt erfarenhet av att ha drivit förändringsarbete genom andra chefer.
Uppdraget kräver att du har ett starkt fokus på nytta för dem kärnverksamheten är till för, och att du brinner för att kommunal service och tjänster ska vara tillgängliga och enkla. Du har god förmåga att samarbeta och hantera system med många interna och externa aktörer och ser möjligheter till övergripande samarbeten. Som chef har du förmåga att leda en förvaltning med skilda verksamheter med olika behov och ditt ledarskap präglas av medarbetaren i centrum. Du har samtidigt förmåga att leda och styra genom affärsmässighet utifrån välfärdsuppdraget. Som ledare är du utvecklings-orienterad med förmåga att leda och styra i komplexitet såväl genom organisering som kultur. Förståelse för myndighetsutövande verksamhet är ett krav. Du delar Göteborgs stads värdegrund som bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad chef
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 november 2022
  • Ansök senast: 28 november 2022

Liknande jobb


15 oktober 2024

24 juni 2024