Förvaltningsekonom

Förvaltningsekonom

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Mellerud, en kommun med goda pendlingsmöjligheter från Trollhättan och Åmål (tåg 30 min) samt Vänersborg (buss 40 min). Kommunen har cirka 9 300 invånare ligger naturskönt i Dalsland med närhet till vatten och natur.
Arbetsuppgifter
Ekonomienheten tillhör kommunstyrelsens förvaltning och är kommunens centrala ekonomifunktion. Enheten leder kommunens ekonomistyrning, processer kring budget och uppföljning, redovisning, bokslut, finansfrågor samt upphandlingsstöd. Vi har just implementerat ett nytt ekonomisystem, Xledger, som är molnbaserat. Med detta system är vi först ut som kommun i Sverige.
Vi söker nu en förvaltningsekonom med inriktning mot socialförvaltningen. Socialförvaltningen ansvarar för omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Du kommer att arbeta konsultativt och stödjande mot socialförvaltningens chefer och medarbetare, i olika processer såsom budget, uppföljningsarbete, prognoser, ekonomiska frågor och arbeta nära socialförvaltningens ledningsgrupp.
Arbetsuppgifter:
· Vara strategiskt stöd i ekonomifrågor för socialförvaltningens ledningsgrupp
· Vara föredragande i ekonomiska ärenden i socialnämnden
· Leda arbetet med budget, uppföljning, prognoser, delårsbokslut och årsbokslut för socialförvaltningen
· Bistå socialförvaltningens chefer med stöd i uppföljningen av ekonomi och verksamhet
· Vara ett konsultativt stöd i ekonomifrågor till socialförvaltningens chefer
· Delta i gemensamma utvecklings- och förändringsarbete inom ekonomiområdet där vi strävar mot högre effektivitet och ökad kvalitet.
· Genomföra ekonomiska analyser och utredningar inom socialförvaltningens område
· Utveckla arbetsmetoder, rutiner och verktyg inom ekonomiområdet för socialförvaltningen
Vem är du?
Vi söker dig som har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning, gärna med inriktning på ekonomi i offentlig verksamhet. Du bör ha erfarenhet av arbete som ekonom med budget- och prognosarbete samt chefstöd i en politiskt styrd organisation.
Du har god analytisk förmåga, kan se helheter och är duktig på att kommunicera i tal och skrift. Tjänsten förutsätter ett konsultativt arbetssätt och en god pedagogisk förmåga. Eftersom tjänsten kommer att ha många kontakter är det viktigt att du är utåtriktad, positiv, lyhörd och har en utpräglad servicekänsla och lätt för att samarbeta. Noggrann, ansvarsfull, strukturerad och förmåga att arbeta självständigt är andra egenskaper som krävs. Goda kunskaper i Excel och resterande delar av Officepaketet är ett krav.
Vi erbjuder dig flexibla arbetstider, möjlighet till semesterdagstilläggsväxling, friskvårdsbidrag och kompetensutveckling. Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden. Varmt välkommen med din ansökan, CV och personliga brev via epost.
Provanställning kan komma att tillämpas.
#jobbjustnu

Kontaktpersoner på detta företaget

Per-Henrik Larsson
0523-61 33 27
Maria Hemlin personalchef
0523-61 32 37
Magnus Andersson
0523- 61 31 29
Jeanette Thorell
08-606 70 00
Ingeborg Granlund
08-606 50 46

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunstyrelseförvaltningen Lysekil
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2020
  • Ansök senast: 15 januari 2021

Besöksadress

Kungsgatan 44
None

Postadress

Kungsgatan 44
Lysekil, 45380

Liknande jobb


M&A Analytiker

M&A Analytiker

4 november 2024

1 november 2024

28 oktober 2024