OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du koll på balansräkningar och resultaträkningar som om det vore din hobby – men vill också ha kul på jobbet? Har du alltid haft en specialförmåga att få Excel att göra vad du vill, utan att du behöver använda en trollstav? Kan du göra det omöjliga möjligt, och kan förklara ett ekonomiskt resultat eller investeringsbudget för våra chefer och politiker utan att någon får en hjärtattack eller somnar? Brinner du för att räkna och redovisa kostnader för konstverk, fotbollsplaner, böcker och badankor?
Då kanske du är vår nya ekonom!
Som förvaltningsekonom inom Kultur- och fritidsförvaltningen får du inte bara möjlighet att arbeta med förvaltningens ekonomi och ekonomiska processer, du får också bidra till att skapa förutsättningar för en meningsfull fritid och ett aktivt liv för människor i Östersunds kommun.
Kultur- och fritidsförvaltningen är en av sju förvaltningar i Östersunds kommun. Förvaltningen är organiserad i sju enheter och en stab. Det är enheterna Kultur- och fritidsnämndens kansli, Fritidsgårdar, Bibliotek, Kulturskola, Fritid och camping, Bad och Arenabyn. Du kommer att tillhöra vår stab tillsammans med förvaltningschef, två ekonomiadministratörer och en projektledare. Totalt är vi ca 160 medarbetare med stort engagemang och hög kompetens. Tillsammans strävar vi efter att göra Östersund till en plats där människor vill leva och bo – och nu har du chansen att bli en del av den resan.
Ditt nya jobb
Du har det övergripande ansvaret för Kultur- och fritidsförvaltningens ekonomiplanering och uppföljning och du är ett stöd till förvaltningsledning och verksamheter. Arbetsuppgifterna är varierande och utvecklande med en blandning av dagliga rutinuppgifter till mer strategiska utvecklingsfrågor. Du säkerställer att ekonomiska regler och föreskrifter följs.
Du är länken och bidrar till samarbete mellan förvaltningen och kommunens övriga ekonomifunktioner. Du representerar förvaltningen i olika kommungemensamma arbetsgrupper.
Du kommer att ha förvaltningschefen som närmaste chef och ingå i förvaltningens ledningsgrupp bestående av förvaltningschef och sju engagerade och härliga enhetschefer.
Vanliga arbetsuppgifter
• Budget, uppföljning, prognos och analysarbete
• Vara ett stöd till förvaltningens chefer och verksamheter i ekonomi- och utvecklingsarbete
• Löpande rättningar och viss systemhantering i Visma och Proceedo
• Samordna arbetet med nämndens verksamhetsplan
• Upprätta och presentera ekonomiska rapporter till bland annat politiska nämnder, ledningsgrupp och andra intressenter
• Genomföra internkontroller i syfte att se till att lagar och regler följs
• Samverka med andra förvaltningar i kommunen för att säkerställa en effektiv och kostnadseffektiv verksamhet
• Utveckla och förbättra ekonomiska rutiner och processer
Din kompetens
Krav:
• Akademisk ekonomexamen inom ekonomi eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av arbete med ekonomifrågor och verksamhetsutveckling
• Rollen innebär många interna kontakter vilket ställer höga krav på att du är kommunikativ, pedagogisk och lyhörd inför verksamheternas behov
• Du är noggrann och strukturerad med en förmåga att se ekonomin i ett helhetsperspektiv
• Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och upprättar och håller tidsramar
Meriterande
• Erfarenhet av att arbeta med kvalificerat ekonomiarbete i kommunal verksamhet vilket bidragit till förståelse hur det är att arbeta i politiskt styrd organisation
• Arbetat med Visma, Proceedo, Stratsys och/eller Excel
• Erfarenhet från arbete med förändrings/förbättringsprocesser och projekt
• Personlig lämplighet för tjänsten är viktig
Vi söker dig
Vi söker dig som har drivkraft, tar egna initiativ men är noggrann och har ordning och reda. Du håller deadlines och levererar i tid. Du är lösningsorienterad och analytisk med känsla för både detaljer och helhetsperspektiv. Du är prestigelös, självgående och handlingskraftig. Du kan prioritera. Vidare är du lyhörd för verksamhetens behov och kan på ett kommunikativt och pedagogiskt sätt föra fram ditt budskap och samarbeta med olika funktioner.
En hälsning från dina blivande kollegor och chef
Har du kunskap om hur du snabbt rör till en välsmakande kaka av;
100 g olika konton
2 st ekonomiadministratörer
2 ½ dl färdiga budgetar
3 msk uppföljningsarbete
2 tsk årsredovisning
1 ½ dl engagemang
1 krm revisioner
1 st förvaltningschef
Toppat med 7 st innehållsrika verksamheter
Då är det här ett jobb för dig att söka för vi på
Kultur- och fritidsförvaltningen tycker mycket om att fika!
Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom Falck Healthcare Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Kultur- och fritidsförvaltningen
Var med och skapa små och stora vardagsäventyr. En rolig friluftsaktivitet i vacker natur eller varför inte en spännande kulturell upplevelse? Det finns många äventyr att ta del av på våra anläggningar och aktivitetsområden, liksom på våra bibliotek, fritidsgårdar och på Kulturskolan. Vi har också ett rikt föreningsliv inom både idrott och kultur. I Östersund finns något för alla som vill ha en aktiv och meningsfull fritid.