Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Arbetsbeskrivning

Ekonomi- och inköpskontoret, som består av 20 medarbetare, är en del av kommunstyrelseförvaltningen. Kontorets uppdrag är att arbeta med budget, uppföljning, upphandlingsfrågor, ekonomistyrning och redovisning och att ge stöd och rådgivning i dessa frågor till kommunens förvaltningar och kommunägda bolag.  

 Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner

- semesterväxling

- årsarbetstid

- friskvårdsbidrag

- hälsofrämjande aktiviteter

- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år

- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som förvaltningsekonom har du en central funktion där du stöttar verksamhetsansvariga chefer i frågor kring budget, redovisning, ekonomiska analyser och månatliga uppföljningar. Du planerar och driver varierande ekonomifrågor samt ingår i ett team som företräder kommunen på ett övergripande plan. Du agerar länk mellan förvaltningen och kommunövergripande ekonomifunktioner och har en aktiv roll i ekonomi- och inköpskontorets arbete med att utveckla och deltar i utvecklingen av ekonomiprocesser för att skapa en stabil och effektiv ekonomifunktion. Ingå i ett team som hanterar kommunens momsfrågor

I tjänsten ingår även bland annat följande arbetsuppgifter:

- Stöd till förvaltningens chefer i ekonomi- och utvecklingsarbete

- Års- och delårsbokslut

- Omvärldsbevakning

- Föredragande i ledningsgrupp

- Ekonomiska utredningar

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskola/universitetsexamen inom ekonomi gärna med inriktning redovisning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. 

Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med ekonomifrågor och det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom kommunal redovisning eller arbete i en politiskt styrd organisation.

 Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och har en förmåga att se ekonomin ur ett helhetsperspektiv. Du ser tydligt kopplingen mellan ekonomi, resultat, verksamhet och måluppfyllelse. Med din pedagogiska förmåga bidrar du till att skapa förståelse för ekonomiska termer på ett enkelt och tydligt sätt i organisationen.

Som person planerar, organiserar och prioriterar du ditt arbete på ett effektivt sätt och håller tidsramar. 

Kvalifikationer och egenskaper vi värdesätter:

• Mycket god samarbetsförmåga och ett prestigelöst förhållningssätt.
• Förmåga att ta egna initiativ och arbeta självständigt.
• Ett strategiskt och utvecklingsinriktat tankesätt.
• Lugnt och kontrollerat förhållningssätt i stressade situationer samt uthållighet.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och kommunikation är ett av våra ledord. Vi lägger stor vikt vid att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska både i enskilda möten, små och stora grupper. Samt att du på ett enkelt sätt kan beskriva ekonomiska sammanhang. Ingå i ett team som hanterar kommunens momsfrågor

ÖVRIGT
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer!

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Kerstin Ryding
026-24 13 99
Ekonomisekreterare Kristina Rundal
026-24 16 48
Civilekonomerna Jenny Holm
026-24 11 77
VISION Tanja Elfström
026-24 11 00
JUSEK Pia Öström
026-241243

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sandvikens kommun, Ekonomikontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 december 2024
  • Ansök senast: 9 januari 2025

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024

Ekonom till kommunstyrelseförvalningen

Ekonom till kommunstyrelseförvalningen

16 december 2024

Verksamhetsstrateg

Verksamhetsstrateg

16 december 2024

Ekonom

Ekonom

13 december 2024