Förvaltningsekonom till Lekebergs kommun

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut.
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, personal och administration.
Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också Teknik- och serviceavdelningen med måltidsenhet, lokalvård och serviceenhet samt avdelningen för näringsliv, integration och arbetsliv. Vi har för närvarande ca 90 medarbetare sammanlagt.

Kommunen omsätter ca 500 miljoner kronor och har drygt 600 tillsvidareanställda och är under ständig tillväxt. Verksamheten är organiserad i fyra förvaltningar med politiska nämnder samt i ett bolag. Lekebergs kommuns ekonomiavdelning sköter all ekonomiadministration för kommunens förvaltningar och nämnder och tillhör Kommunstyrelseförvaltningen.


ARBETSUPPGIFTER
Ekonomiavdelningen är centralt placerad i kommunhuset och består av ett härligt team om sju personer.
Avdelningen ansvarar bland annat för ekonomisk planering och uppföljning, redovisning och bokslut, fakturahantering, upphandling- och försäkringsfrågor samt likviditetsplanering.

Ta chansen att prova på att arbeta inom kommunal förvaltning, du kommer inte ångra dig!

Vi söker nu en vikarierande förvaltningsekonom för ett vikariat om minst 18 månader.

Ditt huvudsakliga uppdrag är att fungera som förvaltningsekonom till Socialförvaltningen. Detta innebär att vara ett kvalificerat ekonomistöd till verksamhetschefer och förtroendevalda inom nämnden.
I uppgifterna ingår bland annat:
• budgetarbete
• prognoser
• årsredovisning samt uppföljning.

Du säkerställer även att redovisningen inom förvaltningarna är korrekt och sker enligt god redovisningssed. Att upprätta kalkyler och göra såväl analyser som helhetsbedömningar och konsekvensbeskrivningar utifrån verksamheternas behov ingår också.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har en erforderlig ekonomisk utbildning på högskolenivå
• har goda kunskaper i Microsoft Office, framförallt Excel
• har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och känner dig bekväm att tala inför grupper
Det är meriterande om du har erfarenhet av ekonomiarbete inom offentlig sektor samt erfarenhet av ekonomisystemet Visma (tidigare Aditro) samt styr- och ledningssystemet Stratsys.

Den här tjänsten kräver att du är en person som är strukturerad, utvecklingsorienterad och har en förmåga att arbeta självständigt. Arbetet innebär kontakter med förtroendevalda, chefer och andra ekonomer, vilket ställer krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. Du är serviceinriktad och har en god förmåga att anpassa budskap efter mottagare och presenterar ekonomi på ett begripligt sätt. Som person är du öppen och bidrar till den trevliga stämning som finns inom avdelningen. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lekebergs kommun, Ekonomiavdelningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2021
  • Ansök senast: 9 mars 2021

Liknande jobb


Ekonom till valnämndens kansli

Ekonom till valnämndens kansli

20 november 2024

Accounting  Specialist / SAP experienced ++

Accounting Specialist / SAP experienced ++

18 november 2024

Ekonom

Ekonom

18 november 2024

Ekonom till ekonomiavdelningen

18 november 2024