OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun mitt i Småland är en tillväxtregion och har ett framgångsrikt näringsliv och en hög sysselsättning. Vi är utsedda till Årets kommun 2016 bland annat tack vare en strategisk satsning på bredbandsutbyggnad och delaktighet. Även goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med 34 400 invånare. Vår vision är: "Värnamo kommun, den mänskliga tillväxtkommunen - 40.000 invånare år 2035".
Är du ekonom med intresse för samspelet mellan politik och förvaltning? Tycker du dessutom att det är roligt med kultur och att Gummifabriken verkar vara en spännande arbetsplats? Då har vi drömjobbet för dig!
Kulturförvaltningen har ansvar för bibliotek, konst, kulturarv, programverksamhet, föreningsbidrag och allmänkultur. Vi finns i Gummifabriken - en kreativ mötesplats för kultur, akademi och näringsliv mitt i Värnamo.
Värnamo är en kulturkommun på stark frammarsch, som utsågs till Årets kulturmiljökommun 2018 och till Årets uppstickare som kulturkommun 2019.
Arbetsuppgifter
Som förvaltningsekonom och nämndsekreterare har du en nyckelroll på kulturförvaltningen. Du ska både hålla ordning på budget och bokslut, men även vara den viktiga länken mellan förvaltning och politik. Du arbetar nära förvaltningschefen, som också är din närmsta chef. Eftersom vi är en liten förvaltning varierar fördelningen mellan de båda rollerna.
I rollen som förvaltningsekonom arbetar du både strategiskt och operativt med ekonomisk ledning, styrning och uppföljning. Du tar fram beslutsunderlag och rapporterar löpande till både tjänstemän och politiker i nämnden.
I arbetet ingår bland annat
. Drifts- och investeringsbudget
. Budgetuppföljning, bokslut och analyser
. Redovisningsfrågor
. Utveckling av rutiner och styrning
. Statistik.
Du har ett nära samarbete med kommunens centrala ekonomifunktion och ingår i ett nätverk med övriga ekonomer inom kommunen.
I rollen som nämndsekreterare ska du säkra att den politiska gången sker i enlighet med gällande lagstiftning och kommunens styrdokument. Du har ansvar för hela administrationen kopplad till kulturnämnden, som till exempel diarieföring, dokumenthantering, upprättande av kallelser, protokollskrivning och expediering av beslut.
Du ingår i en samverkansgrupp med övriga nämndsekreterare i kommunen.
Kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom ekonomi eller annan utbildning/erfarenhet som kan bedömas som likvärdig. Erfarenhet från liknande befattning är meriterande.
Du är lösningsfokuserad och kan analysera en komplex verksamhet utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Du kan även förmedla information på ett pedagogiskt sätt till tjänstemän och politiker med begränsade kunskaper inom ekonomi.
För rollen som nämndsekreterare krävs goda kunskaper om offentlig förvaltning och en förståelse för den demokratiska processen. Högskoleutbildning inom statskunskap, offentlig förvaltning eller likvärdigt är meriterande.
Du har goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig tydligt i såväl tal som skrift. Du har erfarenhet av och intresse för administrativt arbete.
Goda IT-kunskaper ett krav, liksom vana av att jobba i Excel. Erfarenhet av ärendehanteringssystem och ekonomisystem är meriterande.
För att trivas på tjänsten är det en fördel om du har ett intresse för kultur och bibliotek.
Som person är du ordningsam, noggrann, serviceinriktad, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar långsiktigt och strukturerat, även under arbetstoppar. Samtidigt kan du tänka flexibelt, eftersom kulturområdet skiljer sig på en del sätt från övrig kommunal verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.