Förvaltningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Jönköpings län har till uppgift att se till att de beslut som tas av riksdag och regering blir verklighet och får så bra effekt som möjligt för Jönköpings län. Målet är att stärka länets konkurrenskraft och attraktivitet så att människor och företag ska trivas i länet.

Länsstyrelsens arbete leds av landshövdingen.




ARBETSUPPGIFTER
- Är du intresserad av att arbeta som förvaltningshandläggare?

Du kommer att vara placerad på rättsenheten på Länsstyrelsens stab. Här arbetar jurister, förvaltningshandläggare, registratorer och arkivarie. På enheten handläggs bland annat överklagningsärenden, huvudsakligen inom plan- och bygg- och miljöbalksområdena, men även förvaltningsärenden av olika slag som exempelvis delgivningar, överklagade parkeringstillstånd, trafikärenden, kameraövervakning och allmänna val.

Vi erbjuder dig en arbetsplats fylld av kunskap, omväxlande och utvecklande arbetsuppgifter och god gemenskap.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta som förvaltningshandläggare med några av enhetens ärendegrupper med tyngdpunkt på trafikärenden. Arbetsuppgifterna kräver god kännedom om bland annat förvaltningslagens regelverk. Tjänsten innebär vidare många kontakter med såväl enskilda som andra myndigheter och god social kompetens är därför ett måste. Besiktningsresor inom länet förekommer. Det viktigt att du är noggrann och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt, så att du kan arbeta mot en deadline med bibehållen kvalitet. Vi arbetar i ärende-hanterings- och diarieföringssystemet Platina.


KVALIFIKATIONER
• Du har högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig eller förvaltningsjuridisk inriktning, eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• Har du praktisk erfarenhet av arbete med ärendehandläggning på myndighet, innefattande beslutsskrivning och kommunicering av parter enligt förvaltningslagen, är det meriterande
• Du har goda kunskaper i svenska språket och uttrycker dig väl såväl skriftligt som muntligt
• Du har god samarbetsförmåga
Därutöver är du
• strukturerad, effektiv och stresstålig
• en person som kombinerar social kompetens med integritet
• en person med förmåga att se såväl till detaljerna i ett beslut som till konsekvenserna i ett större sammanhang
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

B-körkort krävs



ÖVRIGT
Länsstyrelsen i Jönköping är en arbetsplats som utmärks av en strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla anställda.

UPPLYSNINGAR
För mer upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Anna Adholmer (i tjänst vecka 28), biträdande enhetschef Ulrika Källberg (i tjänst vecka 27) eller tf enhetschef Ben Heimdal (i tjänst
vecka 29 och 32). Fackliga företrädare är Peter Blomsterberg (i tjänst vecka 28 till och med
31), ST/TCO och Felicia Olsson, SACO-S. Samtliga nås på 010-22 36 000 (vx).

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Emma Willaredt
010-2236000
t.f. enhetschef Pär Nilsson
010-2236000
t.f. enhetschef Lars Lindh
010-2236000
Enhetschef Bernhard Jaldmark
010-2236000
Objektspecialist Henrik Lindblom
010-2236000
Objektspecialist Martin Fransson
010-2236000
Förvaltningsledare Tobias Haag
010-2236000
Informationschef Malin Lingefelt
010-2236000
Beredskapsdirektör Maria Gromer
010-2236000
Enhetschef Anton Halldén
010-2236000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Jönköpings län Jönköping
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Visstidsanställning, upphör: Tjänsten är ett vikariat på heltid från och med den 1 oktober 2015 till och med den 31 december 2016. .
  • Publicerat: 26 juni 2015

Besöksadress

Hamngatan 4 55186 Jönköping
None

Postadress

Hamngatan 4
Jönköping, 55186

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024