Förvaltningshandläggare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Förvaltningshandläggartjänsten är placering på Rättsfunktionen, Juridiska enheten. Vi hanterar en mängd olika förvaltningsrättsliga ärenden såsom överklaganden av olika kommunala beslut, kommunala ordningsföreskrifter, upphandlingsfrågor, ansökningar om allmän kameraövervakning, lokala trafikföreskrifter och de allmänna valen.

Arbetsuppgifter

Som handläggare kommer en av dina uppgifter vara att ansvara för att länsstyrelsens uppgifter inför och i samband med de allmänna valen 2018 och Europaparlamentsvalet 2019 genomförs i Södermanlands län. Detta arbeta genomförs tillsammans med en av funktionens jurister. I arbetet ingår att informera och utbilda kommunernas handläggare och nämnder i deras arbete med att genomföra valen. Du kommer också vara ansvarig för valsedelsbeställningar från de olika partierna. Du kommer även att leda länsstyrelsens sammanräkning av valresultatet.

Utöver den beskrivna uppgiften kommer du att handlägga andra förvaltningsrättsliga ärenden såsom ansökningar om allmän kameraövervakning, deponering av hyra och arrendeavgift, ärenden enligt lagen om förvaltning av samfälligheter och anläggningslagen m.m.

Du kommer att ha kontakter med både kollegor, myndigheter och allmänhet genom personliga möten, telefon och e-post.

Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har en akademisk och/eller KY-utbildning alternativt erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete, med inriktning mot juridik, ekonomi, IT och/eller teknik, eller annan utbildning som är relevant för uppdraget. Du ska ha goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift.

Tjänsten passar dig som har en hög administrativ förmåga och klarar av att hålla flera olika typer av ärenden igång samtidigt. Arbetet i sig är självständigt men du ska även kunna arbeta i grupp.

Dina personliga egenskaper och sociala kompetens är av väsentlig betydelse. För att lyckas i rollen krävs bland annat att du är en flexibel och utåtriktad person. Eftersom ditt jobb omfattar flera kontaktytor vill vi att du har en utpräglad samarbetsförmåga, inger förtroende och skapar goda relationer samtidigt som du har hög integritet i din myndighetsroll. Det är en fördel om du har en helhetssyn och har lätt för att se samband och förutse konsekvenser. Du är en organiserad, strukturerad och analytisk person med god förmåga att planera ditt arbete enligt tidplaner och mål. Du har även ha en pedagogisk förmåga då det i uppdraget ingår att utbilda andra.

Datorvana (Excel, Word, Outlook m fl) är ett krav. Önskvärt är att du har erfarenhet av Platina. Körkort är ett krav, då en del resor i tjänsten kommer att vara aktuellt.

Anställningen är tillsvidare och på heltid med tillträde 1 juni eller enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader kan komma att tillämpas

Läs mer om länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/sodermanland.


Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter en jämn könsfördelning och att främja mångfald bland medarbetarna. Då länet är ett finskt förvaltningsområde är det meriterande om du har kunskaper i finska. Det är även meriterande om du behärskar ytterligare ett språk.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024