Förvaltningshandläggare till Falun

Förvaltningshandläggare till Falun

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu flera förvaltningshandläggare till rättsavdelningen med placering i Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

ARBETSPLATSBESKRIVNING
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare arbetar du med att utreda, handlägga, föredra och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden, i denna roll främst enligt vapenlagen och ordningslagen m.fl. Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem, vilket bl.a. innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, upprätta kommunikationsskrivelser och beslut. När du har tillräcklig kompetens och erfarenhet kommer du fatta självständiga myndighetsbeslut. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av skjutbanor, motorbanor och vapenhandlare samt viss fysisk vapenhantering.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på enheten. Resor i arbetet kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning från de senaste tre åren
• Minst två års högskoleutbildning (120 HP) som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, företrädesvis inom juridik, rättsvetenskap eller statsvetenskap
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana och erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Manuellt B-Körkort

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan har:
• Juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden
• Erfarenhet av myndighetsutövning

PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du är självgående, tar egna initiativ och driver arbetet på ett resultatinriktat sätt. Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga genom att du har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Vi ser gärna att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Vi ser det som en självklarhet att du är mån om att ge en god service och delar Polisens värdegrund: Vi genomför vårt uppdrag professionellt och skapar förtroende genom att vara engagerade, effektiva och tillgängliga.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Placeringsort: Falun
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader
Antal tjänster: 2
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare Förvaltningsärenden

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 6 april 2021.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 34 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024