Förvaltningshandläggare till rättsavdelningen, placering Karlstad

Förvaltningshandläggare till rättsavdelningen, placering Karlstad

Arbetsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Vill du veta mer om hur det är att jobba på rättsavdelningen? Läs mer här: https://polisen.se/om-polisen/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/rattsavdelningen/
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare arbetar du med att utreda, handlägga, föredra och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden, i denna roll främst vapenärenden. Det kan på sikt förekomma handläggning inom andra rättsområden, till exempel tillstånd för genomförande av allmänna sammankomster, ansökningar om förordnanden som ordningsvakt eller andra typer av säkerhetspersonal och ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift.
Som förvaltningsrättshandläggare med fokus vapenärenden kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.
I arbetet ingår även:
• samverkan med andra enheter inom polisen såväl som andra myndigheter och övriga intressenter
• inspektioner av vapenhandlares samt privatpersoners, skytteföreningars och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen
• visst fysiskt krävande arbete som exempelvis hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde
Resor i arbetet kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som:
• Har studentexamen
• Har aktuell relevant erfarenhet från serviceinriktat arbete
• Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Har god administrativ vana samt erfarenhet av ärendehanteringssystem
• Har B-körkort
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• Har minst 1 års yrkeserfarenhet av handläggning i närtid
• Har erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Har kunskaper inom relevant lagstiftning
• Har juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du är självgående, tar egna initiativ och driver arbetet på ett resultatinriktat sätt. Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga genom att du har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Vi ser gärna att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten.
Vi ser det som en självklarhet att du är mån om att ge en god service och delar Polisens värdegrund: Vi genomför vårt uppdrag professionellt och skapar förtroende genom att vara engagerade, effektiva och tillgängliga.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast fredagen den 3 december 2021. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du svarar på i samband med att du skickar in din ansökan. Dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Det är därför viktigt att du tar dig tid att besvara dessa och inte hänvisar till CV eller endast svarar ja eller nej. I denna rekrytering söker vi både tillsvidare- samt vikariat, svara därför på urvalsfrågan vilken av dessa du är intresserad av.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 december 2021
  • Ansök senast: 3 december 2021

Postadress

Garnisonsgatan 6A,
BODEN, 96161

Liknande jobb


18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024