Förvaltningshandläggare till rättsenheten

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och investera i landsbygden. Målet är att göra det bästa för Skåne och bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling. I vårt uppdrag har vi olika roller och fungerar både som utvecklingspartner och som beslutsfattare i frågor som rör länets utveckling. Vi arbetar på uppdrag av regering och riksdag och investerar 2,3 miljarder och fattar 70 000 myndighetsbeslut för Skånes och Sveriges bästa varje år.

Vi är ca 600 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är "Det bästa för Skånes människor, djur och natur. Idag och imorgon".



ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningshandläggare på rättsenheten stödjer du enhetens handläggare administrativt. I arbetsuppgifterna ingår exempelvis kommunicering/beredning av ärenden enligt miljöbalken och plan- och bygglagen, expediering av beslut samt andra administrativa kontorsuppgifter. Du fungerar även som ett administrativt stöd till enhetens andra funktioner. Mycket av dina arbetsuppgifter utförs i ärendehanteringssystemet Platina. I arbetsuppgifterna ingår även hantering av fakturor.

Länsstyrelsen är regional valmyndighet i Skåne. Som förvaltningshandläggare kommer du även att arbeta med frågor kopplade till valen. I mellanvalsår gäller detta framförallt hantering av efterträdarval. Inför och under valår kommer du arbeta med administrativa uppgifter relaterat till valet, till exempel hantering av valsedelsbeställningar.

Du kommer att ha många kontakter både internt och externt. Övertidsarbete kan bli aktuellt under vissa perioder, framförallt under valår.

KVALIFIKATIONER
Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och
livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör
en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Vi söker dig som har:
• eftergymnasial utbildning inom juridik, ekonomi, administration eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• aktuell erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig sektor
• aktuell erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina.
• god datorvana

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av fakturahantering
• god kännedom om förvaltningslagstiftningen.
• erfarenhet av arbete med allmänna val vid en kommun eller länsstyrelse.

Svenskt medborgarskap är ett krav.

Som person är du noggrann, strukturerad och serviceinriktad samt inspireras av att vara med
i utvecklingsarbete. Vidare är du lösningsfokuserad och har en god förmåga att kommunicera i tal och i skrift. Tillsammans med dina kollegor arbetar du mot gemensamma mål och driver verksamheten framåt. Det är därför en förutsättning att du är bra på att samarbeta samtidigt som du kan arbeta självständigt och håller uppsatta mål och deadlines. I perioder kommer det att vara hög arbetsbelastning och det är därför viktigt att du kan planera och anpassa ditt arbete därefter och att du har en hög grad av flexibilitet.

Säkerhetsklassning
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därför ställer vi höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vissa av våra anställningar är säkerhetsklassade och kan även innebära en krigsplacering vid myndigheten, vilket innebär att säkerhetsprövning behöver genomföras innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585).

ÖVRIGT
Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Du hittar information om hur Länsstyrelsen Skåne behandlar personuppgifter på https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Leif Nyberin
010-224 15 32
SACO Katarina Öberg Magnusson
010-224 17 15
TCO-ST Ann-Margreth Nilsson
010-224 15 12
Valhandläggare Marie Fender
010-224 13 21
Saco-S Katarina Öberg Magnusson
010-224 17 15
OFR/ S, P, O (ST) Ann-Margreth Nilsson
010-224 15 12
Saco-S Ann Westerdahl
010-224 16 92
Personalhandläggare Zeina Finjan
010-224 12 82

Sammanfattning

Besöksadress

20515
None

Postadress

None
Malmö, 20515

Liknande jobb


Handläggare AFI (tidsbegränsad)

Handläggare AFI (tidsbegränsad)

15 november 2024

Handläggare AFI

Handläggare AFI

15 november 2024

Handläggare (tidsbegränsad)

Handläggare (tidsbegränsad)

15 november 2024

15 november 2024