OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
De tre tekniska förvaltningarna består av miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen samt teknik- och fastighetsförvaltningen och har gemensamt cirka 700 medarbetare. Vi planerar, bygger och sköter Karlstad och ser till att staden växer och utvecklas på ett hållbart och klimatsmart sätt. Tillsammans strävar vi efter att skapa en trygg och vacker miljö för Karlstadsborna att trivas i.
Som förvaltningsjurist tillhör du staben för de tekniska förvaltningarna (miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltning och teknik- och fastighetsförvaltningen).
Staben har cirka 50 medarbetare fördelade på fyra enheter – ekonomienheten, HR-enheten, informationsenheten och utvecklingsenheten. Som förvaltningsjurist tillhör du HR-enheten. Vårt uppdrag är att ge lednings- och verksamhetsstöd till de tekniska förvaltningarna och Karlstads Parkerings AB. Vår verksamhetsidé är att staben ska vara nära och relevant. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor i Samhällsbyggnadshuset i Inre hamn.
Arbetsuppgifter
En dag som förvaltningsjurist hos oss blir aldrig tråkig då du kommer att jobba verksamhetsnära inom flertalet olika rättsområden; främst med frågor som rör offentlig rätt, bland annat förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, fastighetsrätt, plan- och bygglagen, miljörätt och skadeståndsrätt. Även upphandlingsfrågor och entreprenadjuridik är områden som du kommer att arbeta inom.
Arbetet innebär att du jobbar utifrån ett konsultativt förhållningssätt där du kommer att fungera som sakkunnig och rådgivande inom verksamheternas ansvarsområden samt delta som ombud vid tvister och förhandlingar. Att hålla internutbildningar och vara proaktiv ingår också som en del i arbetet.
Du kommer att ingå och samarbeta i ett team med våra två andra jurister på staben där arbetsuppgifterna kommer fördelas mellan dig och er. Som stöd finns även andra jurister inom kommunen som samverkar och stöttar varandra i olika frågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet som jurist och om du har arbetat med miljörätt (särskilt vattenverksamhet, tillsyn enligt miljöbalken), entreprenadjuridik samt har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att agera ombud vid tvister och förhandlingar.
Som person är du en ansvarstagande förtroendeskapare som trivs i ett konsultativt arbetssätt. Du är en trygg, tydlig, prestigelös och kommunikativ person och kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt producera egna dokument av hög kvalitet. Vidare söker vi dig som har förmåga att se sammanhang och helheter i verksamheter med stor bredd. Självklart är du en strukturerad och noggrann person som är drivande och van att ta egna initiativ.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.