OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20241533
Nu söker vi efter en förvaltningsjurist med inriktning på dataskyddssamordning!
Vill du vara med och bidra till att utveckla dataskyddsarbetet i Malmö stad tillsammans med andra engagerade medarbetare? Då ska du söka tjänsten som förvaltningsjurist med inriktning på dataskyddssamordning på serviceförvaltningen som ansvarar för stadens IT, här har du en möjlighet att göra skillnad!
Arbetsuppgifter
Vad kommer du ha ansvar för?
I din roll som förvaltningsjurist med inriktning på dataskyddssamordning kontrollerar du att personuppgifter behandlas på ett korrekt och lagligt sätt i serviceförvaltningens verksamheter. Du ansvarar för att vidareutveckla och kvalitetssäkra arbetssätt och processer inom dataskyddsområdet samt ansvarar för att registerförteckningen är uppdaterad. Du kommer att ge råd och stöd i juridiska frågor med inriktning mot dataskydd och skyddet av personuppgifter. Du ansvarar för att säkerställa att verksamheterna genomför riskanalyser av sina personuppgiftsbehandlingar och dokumenterar och följer upp vidtagna åtgärder. Du är förvaltningens kontaktperson och har kollegor i förvaltningens olika verksamheter som samtalspartners. Du representerar förvaltningen i stadens nätverk och gentemot stadens dataskyddsombud. Du utreder, hanterar och rapporterar personuppgiftsincidenter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du kommer även att hantera begäran om tillgång, radering och rättelse av personuppgifter. Som dataskyddssamordnare håller du även utbildningar för chefer och medarbetare så att vi upprätthåller god kompetensnivå. I det övriga uppdraget som förvaltningsjurist ingår det att bland annat ge rådgivning och stöd till verksamheterna i förvaltningen i juridiska frågor inom områdena offentlig rätt, offentlig upphandling, avtal och skadestånd samt hålla utbildning inom offentlig rätt och offentlig upphandling. Du hjälper även till vid behov från verksamhetsavdelningarna att göra rättsutredningar som underlag för beslut samt med att tolka och upprätta avtal och överenskommelser.
Vem kommer du jobba tillsammans med?
Du välkomnas till kvalitetsgruppen, en av tre grupper på avdelningen. Kvalitetsgruppen består idag av sju personer som arbetar bland annat med juridik, informationshantering och nämndsadministration. Vi stöttar varandra, samarbetar och använder vår kompetens där den bäst gör nytta. Du kommer att på avdelningen arbeta tätt tillsammans med informationssäkerhetssamordnare, jurist och arkivarie samt med förvaltningens dataskyddskoordinatorer ute i verksamheterna.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom dataskydd, offentlighet och sekretess och informationssäkerhet. Vidare krävs det att du är van vid att arbeta i olika IT-miljöer. Du har erfarenhet av arbete med GDPR i offentlig verksamhet. Det är meriterande om du har arbetat med informationssäkerhet och hållit utbildningar. Det är även meriterande med erfarenhet av rättsutredningar. Du har mycket god digital kompetens som innebär att det är naturligt för dig att använda datorn som arbetsredskap och hjälpmedel. För rollen krävs mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Vem letar vi efter?
För att lyckas i uppdraget är du strukturerad, kan organisera och planera ditt arbete. Du tar initiativ, är handlingskraftig och lösningsfokuserad i det dagliga arbetet. Vi söker dig som är relationsbyggare, har gott självledarskap, är kommunikativ och driver på. Du är bra på att bibehålla och skapa nya kontakter och gillar att samarbeta för att nå bästa resultat i arbetet. Du har en förmåga att inta många olika perspektiv och se helheten. Rollen innebär många kontakter, internt och externt, därför är det viktigt att du uttrycker dig på ett enkelt och tydligt sätt med fokus på målgruppen. Ditt arbete präglas av eget ansvar och stor delaktighet.
Om arbetsplatsen
Hos oss bidrar varje medarbetare med sin unika kompetens till vårt samhällsuppdrag. Totalt på avdelningen kommer vi att bli 24 stycken och har avdelningsmöten och arbetsplatsträffar ihop. Vi har ett tillitsbaserat och flexibelt arbetssätt, vilket bland annat innebär att vi erbjuder möjligheten till distansarbete. Vi erbjuder ett roligt, omväxlande och utvecklande arbete med många kontaktytor och samarbetspartners, såväl internt som externt. Vi delar glatt med oss av vår kompetens och stöttar dig gärna när behov finns. Vi är ett kreativt, målinriktat och skönt gäng i blandade åldrar där humor tar stor plats. Det skrattas mycket och en och en annan aw blir det för den som vill.
Serviceförvaltningen är uppdelad i fem avdelningar och erbjuder allt från färdtjänst till IT och att svara medborgarna i Malmö stads kontaktcenter. Vi underhåller gator, parker, grönytor och stränder, förvaltar Malmö stads alla byggnader och ser till att våra skolelever får bra och näringsrik mat. Tillsammans är vi en smart servicepartner till staden.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Möjlighet till distansarbete: Ja, delvis
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Sökord: jurist, dataskydd, gdpr
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98