OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill också du ha ett jobb som är till nytta och glädje för andra människor? Där du är med och formar hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Där du får vara ditt bästa jag. I Lidingö stad hör arbete samman med hälsa. Vi satsar helhjärtat på utvecklande ledarskap och på dig som person. Med 2500 färgstarka kollegor inom 260 olika yrken, så behöver din vardag aldrig bli grå. Gå in på lidingo.se/jobb så får du veta hur det är. På riktigt.
Om Verksamheten
Inom fastighetsförvaltningen i Lidingö stad arbetar vi med förvaltning och utveckling av kommunala fastigheter och har ansvaret för Lidingö stads lokalförsörjning. Vi har samlat ansvaret för den strategiska planeringen och förvaltningen av hela stadens bestånd under en fastighetsnämnd. From 2023 arbetar vi med alla fastigheter, både de som ägs av Lidingö stad och de av staden ägda bolagen Lidingö stads tomt AB och Lidingö stads fastighets AB (LSF).
Vårt bestånd består till största del av fastigheter för stadens verksamheter såsom skolor, förskolor, idrottsanläggningar och boenden, för olika skeden i livet. Vi har en viktig funktion att genom vårt fastighetsinnehav främja Lidingö stads fysiska planering och samhällsbyggande. Vi har ansvaret för transaktioner och byggande inom ramen för uppdraget från fullmäktige eller annan nämnd. Vi äger även bostadsrätter och hanterar externa inhyrningar för våra verksamheter. De inhyrda lägenheterna och lokalerna fyller en funktion i helheten för hur stadens fastighetsinnehav ska planeras och hanteras.
Arbetsuppgifter
I rollen som förvaltningsjurist vid Fastighetsförvaltningen (FF) kommer du att ingå i den nystartade enheten Fastighetsutveckling. Du blir en del av stadens centrala juristfunktion tillsammans med övriga förvaltningsjurister under stadsjuristen.
Som förvaltningsjurist ger du råd och stöd till förvaltningen i juridiska frågor, genomför rättsutredningar och ansvarar för att ärenden som går till nämnd är juridiskt kvalitetssäkrade. Förvaltningsjuristen ansvarar också för juridisk omvärldsbevakning inom nämndens områden och att rättsliga styrdokument som behövs för verksamheten, arbetas fram och/eller implementeras. Du kommer att sitta med i projekt som drivs av förvaltningen och samarbeta med andra nämnder/förvaltningar i gränsöverskridande frågor, hålla utbildningar och företräda nämnden i rättsliga tvister samt vid domstolsförhandlingar. Du kommer även att arbeta i ärenden där externa advokater utför arbete för stadens räkning samt vara delaktig i transaktionsprocesser.
I rollen möter du spännande utmaningar och får bidra till verksamhetens uppsatta mål. Du kommer arbeta självständigt nära verksamheten och förvaltningsledningen. Vi är en organisation som strävar efter ständig utveckling så arbetets innehåll och förutsättningar kan komma att förändras över tid.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö som ger dig möjlighet att växa och utvecklas. I Lidingö stad värdesätter vi ett gott ledarskap där alla chefer går vårt ledarskapsprogram Ledarlyftet med fokus på utvecklande ledarskap. Vi satsar på våra medarbetare i form av kompetensutveckling och erbjuder bland annat hälsodagar, friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, flextid, semesterväxling samt tillgång till vår nyrenoverade friskvårdslokal i stadshuset. Vi har även en central introduktion för nyanställda och workshops i aktivt medarbetarskap. Tillsammans skapar vi vår arbetsmiljö.
Vi arbetar utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. De ger oss vägledning i hur vi vill uppfattas och agera för att ge god service och det bästa stödet till Lidingöborna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juristexamen och flera års erfarenhet av juridiskt arbete inom fastighets- eller entreprenadbranschen. Du har goda kunskaper i entreprenadrätt och fastighetsrätt med inriktning på hyresrätt och förvaltning av fastigheter.
Fullgjord notarietjänstgöring och erfarenhet av arbete i överrätt är meriterande liksom annat kvalificerat juridiskt arbete. Goda kunskaper i förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt andra för kommunen relevanta rättsområden som kommunalrätt, arbetsrätt och skadestånds-, upphandlings- och avtalsrätt är också meriterande för tjänsten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är analytisk, noggrann, affärsorienterad, pragmatisk, beslutsför och har ett lösningsorienterat förhållningssätt. Vidare ser vi att du har en stark drivkraft och förmåga att självständigt strukturera ditt arbete, du planerar och prioriterar mellan arbetsuppgifter. Som person är du utåtriktad, förtroendeingivande och trivs med att ge råd och stöd till olika delar och nivåer av organisationen.
Övrig information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placering är i Lidingö stadshus på Stockholmsvägen 50, endast 15 minuter resväg från T-centralen. Möjlighet till distansarbete finns i begränsad omfattning.
I denna rekrytering samarbetar Lidingö stad med Jefferson Wells. För mer information om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Agneta Lund, 070 -3789402 eller rekryteringskonsult Anna Petersson, 072-2066064. Vi genomför urval och intervjuer löpande och välkomnar din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 11 juni 2023.
Facklig representant nås via stadens kundcenter, 08- 731 30 00.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Sara Dahl
08-731 44 65
Bitr rektor Matts Jonsson
08-731 38 14
Bitr rektor Birgitta Sturk
08-731 65 65
Bitr rektor Johanna Kvant
(+46) 08-731 36 33
Rektor Emma Drott
(+46) 08-731 36 01
Enhetschef Lisa Wirén
(+46) 08-731 37 37
Samordnare Åsa Lundgren Eriksson
(+46) 08-731 46 13
Administratör Kerstin Tysklind
08-731 47 59
Rektor Anna-Lena Bresell
08-731 38 90
Enhetschef Sören Ingman
(+46) 08-731 34 05