OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20241074
Välkommen till nämndsenheten på arbetsmarknads- och socialförvaltningen!
På nämndsenheten arbetar 16 medarbetare med bland annat informations-hantering, juridik och nämnds- och ärendehanteringsprocessen. Tillsammans är vårt uppdrag att skapa förutsättningar för chefer, medarbetare och nämnd att lyckas i sina uppdrag.
Vid enheten arbetar fem förvaltningsjurister och nu söker vi efter en kollega till ett föräldravikariat.
Arbetsuppgifter
Som jurist på arbetsmarknads- och socialförvaltningen ingår bl.a. att företräda nämnden i domstol, såväl förvaltningsdomstol som allmän domstol. I uppdraget ingår även att biträda nämnden och förvaltningen med rådgivning i frågor som rör bl.a. förvaltningsrätt, socialrätt, offentlighet och sekretess och kommunalrätt.
Vidare ingår till exempel att arbeta med kompetensutveckling av förvaltningens medarbetare, delta i utvecklingsarbete såsom samverkan med andra myndigheter och bistå nämnden i tillsynsärenden och remissförfaranden.
I rollen som förvaltningsjurist förväntas du även bidra med din kompetens i enhetens övriga uppdrag. Löpande arbetsuppgifter på enheten består exempelvis av omvärldsbevakning, process- och projektledning, analys, utredning och framtagande av beslutsunderlag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen och erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete.
Det är meriterande om du har erfarenhet av domstolsarbete, processföring och arbete med tvångsvård. Vidare är det meriterande om du har goda kunskaper inom flertalet av nedan nämnda rättsområden:
• Socialrätt
• Offentlighet och sekretess
• Kommunalrätt
• Förvaltningsrätt
• Migrationsrätt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du har god förmåga att arbeta självständigt, men också i nära samverkan med andra. Du är prestigelös med en serviceinriktad attityd, strukturerad, lyhörd och flexibel.
Något annat som bidrar till framgång i uppdraget är att du har en god förmåga i att planera och prioritera i ditt arbete samt att du har en hög kommunikativ förmåga, både i tal och skrift.
Om arbetsplatsen
Du kommer tillhöra nämndsenheten, som är en av tre enheter på avdelningen för hållbarhet, kvalitet och nämnd.
Avdelningen för hållbarhet, kvalitet och nämnd arbetar bland annat med socialt hållbar utveckling, förvaltning och utveckling av nämndsadministration, ärendehantering, stöd och analys för utvecklings- och kvalitetsarbetet inom arbetsmarknad och socialt arbete. Avdelningen tillhör staben och är en av 10 avdelningar på arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat ca 1 år.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 1 september eller enligt överenskommelse.
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande. Första intervjun sker digitalt. De kandidater som går vidare från detta steg i processen kommer delta på en fysisk andraintervju.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vi tillämpar löpande urval och kommer därmed att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98