OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20222148
Arbetsuppgifter
Avdelningen för nämnd och ärendehantering söker nu en förvaltningsjurist, tjänsten är ett vikariat på 18 månader. Vi erbjuder kompetensutveckling inom skoljuridiska frågor och en tjänst där du kan utvecklas i en stimulerande arbetsmiljö med härliga kollegor. Förvaltningsjuristens huvudsakliga uppdrag är att rättssäkra processer och ärenden samt bidra till att upprätthålla hög kompetens inom offentlig lagstiftning.
I ditt uppdrag som förvaltningsjurist bistår du såväl chefer som övriga medarbetare i frågor av juridisk karaktär. Du bistår även kollegor i bedömningar vid myndighetsutövning enligt skolförfattningarna och vid dokumentation i ärenden, vilket också kan innebära framtagande av riktlinjer, rutiner, blanketter och andra stöddokument. Som förvaltningsjurist handlägger du vissa tillsyns-, klagomåls- och elevärenden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen (270 hp) samt tidigare erfarenhet av arbete som jurist inom offentlig förvaltning. Det är meriterade om du har kompetens inom några av följande områden; statsvetenskap, skoljuridik, förvaltningslag, kommunallag samt offentlighets-och sekretesslag. Tjänsten förutsätter mycket god svenska och engelska i tal och skrift, du behöver även ha god digital kompetens.
Vi söker dig med ett strukturerat och effektivt arbetssätt, du besitter en god servicekänsla och är förtroendeskapande och samarbetsvillig. För att lyckas med uppdraget behöver du arbeta problemlösande, vilket förutsätter förmåga till kreativt och analytiskt tänkande. Arbetet kräver även lyhördhet och förmåga att kunna anpassa sig till olika typer av situationer. Kontakter såväl internt som externt förekommer ofta vilket ställer höga krav på god kommunikationsförmåga. Som förvaltningsjurist arbetar du under en hög grad av självständighet i enlighet med verksamhetsmål, riktlinjer och praxis och vidtar åtgärder efter eget omdöme.
Om arbetsplatsen
På Storgatan 20 samlar vi våra centrala stödfunktioner, organiserade i fem avdelningar: avdelningen för kommunikation, medborgarkontakt och antagning, ekonomiavdelningen, HR-avdelningen, kvalitets- och utvecklingsavdelningen samt avdelningen för nämnd och ärendehantering där denna tjänst är placerad. På avdelningen för nämnd och ärendehantering är vi tio medarbetare: förvaltningsjurist, arkivarie, huvudregistrator och nämndsekreterare, två administratörer och fyra utredningssekreterare. Avdelningen arbetar bland annat med juridisk rådgivning, dokument- och ärendehantering samt handlägger skoljuridiska ärenden och skriver fram ärenden till nämnden. På vår avdelning samordnas också en del förvaltningsövergripande processer, som planering och uppföljning med mål och intern kontroll.
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är en av tre skolförvaltningar i Malmö stad. Vi ansvarar för utveckling och genomförande av gymnasieskola och vuxenutbildning. Idag är vi cirka 1600 medarbetare och vi finns i hela Malmö. Vi arbetar för att ungdomar och vuxna ska nå målen för sin utbildning och bli aktiva i vårt samhälle. Vi finns för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Malmöborna att kunna växa genom livslångt lärande.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98