OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230638
Arbetsuppgifter
Välkommen till avdelningen för hållbarhet och nämnd! Som jurist hos oss kommer du bli väl insatt i förvaltningens helhetsuppdrag och frågor som rör gymnasieskola, vuxenutbildning, självförsörjning och social hållbarhet. Vi erbjuder kompetensutveckling inom skoljuridiska frågor och en tjänst där du kan utvecklas i en stimulerande arbetsmiljö med härliga kollegor.
Ditt huvudsakliga uppdrag innebär att rättssäkra processer och ärenden och du bidrar till att upprätthålla en hög kompetens inom offentlig lagstiftning. I ditt uppdrag är du förvaltningens sakkunniga inom det skoljuridiska området. Du ger juridisk rådgivning till förvaltningsledning, nämnd, chefer och övriga medarbetare i förvaltningen. Du bistår även kollegor i bedömningar vid myndighetsutövning enligt skolförfattningarna och vid dokumentation i ärenden, vilket också kan innebära framtagande av riktlinjer, rutiner, blanketter och andra stöddokument. Vidare handlägger du vissa tillsyns-, klagomåls- och elevärenden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• juristexamen (270 hp)
• tidigare erfarenhet av arbete som jurist inom offentlig förvaltning
• god digital kompetens
• mycket god svenska och engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du har god juridisk kompetens inom följande områden:
• skoljuridik
• förvaltningslag och kommunallag
• offentlighets- och sekretesslag
För att lyckas med uppdraget behöver du vara lösningsorienterad och analytisk. Du bidrar till goda samarbeten, är förtroendeskapande och serviceinriktad. Kontakter såväl internt som externt förekommer ofta vilket ställer höga krav på god kommunikationsförmåga. Du behöver ha ett strukturerat och effektivt arbetssätt då du som förvaltningsjurist många gånger arbetar självständigt i enlighet med verksamhetsmål, riktlinjer och praxis och vidtar åtgärder efter eget omdöme.
Om arbetsplatsen
På avdelningen för hållbarhet och nämnd arbetar förvaltningsjurist, arkivarie, huvudregistrator, nämndsekreterare och utredningssekreterare. Avdelningen arbetar bland annat med juridisk rådgivning, dokument- och ärendehantering, handläggning av skoljuridiska ärenden och skriver nämndsärenden. På vår avdelning samordnas förvaltningsövergripande processer och uppföljning av förvaltningsövergripande måldokument.
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är en av tre skolförvaltningar i Malmö stad. Vi ansvarar för utveckling och genomförande av gymnasieskola och vuxenutbildning. Idag är vi cirka 1600 medarbetare och vi finns i hela Malmö. Vi arbetar för att ungdomar och vuxna ska nå målen för sin utbildning och bli aktiva i vårt samhälle. Vi finns för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Malmöborna att kunna växa genom livslångt lärande.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98