OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Gällivare kommun är arbetsplatsen för dig som vill ha personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra en verklig skillnad för alla som arbetar och bor i Gällivare kommun. Kommunen är en inspirerande arbetsgivare med många och stora pågående projekt, där arbetstiderna är förlagda till kontorstid med en generös möjlighet till flextid anpassad för de anställdas behov. Friskvårdstimme, semesterväxling, trivselpeng och god tillgång till bad och gymträning är några delar av personalens förmåner.
Miljö-, bygg och räddningsförvaltningen är organisatoriskt en egen förvaltning. Förvaltningens ansvarsområden är kommunens räddningstjänst, handläggning bygglov, tillsyn enligt bland annat LBE och LSO samt frågor inom miljöbalkens och livsmedelslagstiftningens områden åt miljö-, bygg- och räddningsnämnden som är ansvarig nämnd.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och bidra till utvecklingen av ett hållbart samhälle. Du kommer att vara en viktig del i kommunens anpassning av den gröna industriella omställning samtidigt som du kommer ha en nyckelroll i den omvandlingsprocess som pågår i samhället.
Vi söker en person som vill utveckla myndighetsutövningen för att skapa en hög rättssäkerhet. Du kommer även att handlägga tillsynsanmälningar avseende olovligt byggande och ge stöd till övriga handläggare på enheten. Här finns möjligheter för dig som vill ha ett spännande och varierande arbete inom flera komplexa lagstiftningar och bidra med engagemang och nytänkande
Uppdraget innebär en stor variation av ärenden och består av spännande och komplexa juridiska frågeställningar. I handläggningen ingår utredning, kommunicering och beslutsfattande. I arbetet ingår även att medverka vid syn och förhandlingar med domstol samt att skriva överklaganden och yttranden i överklagade ärenden. Tjänsten är direkt underställd förvaltningschefen för att på ett naturligt sätt arbeta övergripande med att kvalitetssäkra och utveckla verksamheternas myndighetsutövning.
Kvalifikationer
Din utbildningsbakgrund är inom juridik, statsvetare, samhällsplanerare, arkitekt, byggnadsingenjör eller annan lämplig bakgrund. Du behöver ha erfarenhet av myndighetsutövning och ha arbetat med plan-och bygglagsrelaterade frågor.
Dina personliga egenskaper är viktiga och att du är intresserad av att arbeta med tillsyn och förvaltningsrättsliga frågor. För att lyckas med arbetet behöver du vara driven, strukturerad och komma till avslut. Arbetet innebär många kontakter med kunder och därför behöver du ha hög integritet, empati och bra kommunikativ förmåga.
B-körkort är ett krav
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.
Arbetstid/Varaktighet
Tillsvidare, heltid.
Tillträde
Enligt överenskommelse
Lön
Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i ansökan.
Upplysningar
Är du intresserad eller har frågor om tjänsten kontakta
förvaltningschef Henrik Lyngmark, henrik.lyngmark@gallivare.se
0970 – 818 026 eller 070 - 348 64 44.
Fackliga företrädare:
Vision 0970–818 000
Ansökan:
Till din ansökan vill vi ha med en CV. Vid begäran lämnas originalhandlingar.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och önskar ingen rekryteringshjälp.