OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läkemedelsverkets uppgift är att se till att den enskilde patienten, hälso- och sjukvården samt djursjukvården får tillgång till säkra och effektiva läkemedel av god kvalitet och att dessa används ändamålsenligt och kostnadseffektivt. Till denna uppgift hör även att tillhandahålla information till allmänheten via Läkemedelsupplysningen. Vi är dessutom tillsynsmyndighet för kosmetika och hygienprodukter samt för tillverkare och produkter inom medicinteknik. Till våra uppgifter hör också tillståndsgivning och tillsyn över legal hantering av narkotika samt tillståndsgivning för apoteksverksamhet. Inom Läkemedelsverkets organisation finns också Giftinformationscentralen. Vi är cirka 780 anställda, varav många farmacevter och läkare. Läkemedelsverket lyder under Socialdepartementet och verksamheten är i huvudsak avgiftsfinansierad.
Beskrivning av enhet/verksamhet
Enheten Verksamhetsplanering och uppföljning samordnar verksamhetsplanering och uppföljning inom Läkemedelsverket. Enheten ansvarar för myndighetens ekonomimodell, ledningssystem, projektmodell och portföljstyrning. Vidare ansvarar enheten för löpande ekonomisk redovisning, ekonomisystem och ekonomisk statistik samt upphandlings- och inköpsprocessen.
Läkemedelsverket arbetar enligt förvaltningsmodellen pm3. Enhetschefen för Verksamhetsplanering och uppföljning innehar rollen som objektägare i objektet Ledning och stöd.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en förvaltningsledare till objektet Ledning och stöd. Som förvaltningsledare på Läkemedelsverket ska du skapa bästa förutsättningar för att möta upp de behov och krav som verksamheten ställer på IT-stödet. Du ska leda, prioritera och fördela arbetet inom det egna förvaltningsobjektet för att både vidmakthålla och vidareutveckla IT-stödet för verksamheten. Du arbetar med kravställning och dialog kring förbättringar. Du ska även kunna leda förstudier och utredningar relaterade till ditt område samt delta i aktuella projekt. Arbetet är variationsrikt och innebär täta kontakter med många medarbetare inom hela Läkemedelsverket.
Utbildning och erfarenhet
Du har flerårig erfarenhet av förvaltningsledning eller projektledning, gärna inom liknande verksamhet eller offentlig sektor. Genom tidigare uppdrag har du fått erfarenhet av kravställning, verksamhetsinföranden och ekonomisk uppföljning. Du har även tidigare samarbetat med IT och systemutvecklare och är därför bekant med deras terminologi. Det är en fördel om du har god metodkännedom om affärsmässig förvaltningsstyrning, gärna pm3. Vidare är det meriterande med förståelse för statlig verksamhet och dess sammanhang. Det kan även vara en fördel om du har erfarenhet av Agresso, Palasso, QlikView, Stratsys, TendSign eller ReachMee. Vi förutsätter att du har relevant akademisk utbildning samt goda kunskaper i svenska och engelska.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid att du har god organisationsförmåga och kan göra relevanta prioriteringar utifrån en helhetssyn. Du har förmågan att föra en proaktiv och pedagogisk dialog kring verksamhetsbehov och IT-stöd. Du har en utpräglad samarbetsförmåga och är mån om att skapa och upprätthålla goda relationer. Dessutom strävar du med vilja, engagemang och drivkraft efter att nå uppsatta mål.
Sista ansökningsdagen: 27 okt 2013
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 2.4.1-2013-086958
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Kontakt
Om det här låter intressant är du välkommen att kontakta Ambjörn Lindqvist, enhetschef för Verksamhetsplanering och uppföljning. Du kan även kontakta facklig företrädare Mihaela Botezatu, SACO. Vi finns båda på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@mpa.se
Välkommen med din ansökan!