Förvaltningsledare för vilt

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.

Vi är en kunskapsorganisation med 260 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.

I Sverige finns 21 länsstyrelser med totalt ca 6000 medarbetare. Samtliga länsstyrelser har en gemensam organisation för förvaltning och utveckling av IT-system och verksamhetsstöd. De nationella system och stöd som rör viltområdet som till exempel älgdata.se förvaltas av Länsstyrelsen i Jönköpings län. Tjänsten är således nationell och placerad på Landenheten, Naturavdelningen.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som förvaltningsledare för vilt arbetar du nära den förvaltningsledare som har verksamhetsansvaret för hela naturområdet i vilket viltförvaltningen ingår och förvaltningsledaren på IT-enheten som har det tekniska ansvaret. Till din hjälp har du ett antal vilthandläggare spridda på länsstyrelser i landet som tillsammans med dig utför det operativa arbetet med respektive system.

Ditt huvudsakliga ansvar är att planera, leda, följa upp och samordna aktiviteter som ska genomföras för att förvalta och vidareutveckla IT-systemen och verksamhetsstöden stöden för klövvilt, rovdjur och övrigt vilt. Arbete med andra system och stöd kan bli aktuellt i mindre omfattning. Du har en viktig roll i det löpande operativa arbetet där du stödjer, motiverar och coachar vilthandläggarna. Du kommer att koordinera och prioritera inkommande önskemål, krav och behov tillsammans med dina kollegor i förvaltningsledarrollen.

Vidare kommer du att delta i utredningsarbeten och bedriva en aktiv omvärldsbevakning. Samverkan med andra delar av förvaltningsorganisationen är viktig och samverkan med Naturvårdsverket kommer att vara en viktig del av ditt arbete eftersom flera stöd inom rovdjursförvaltningen förvaltas av dem, till exempel Rovbase och Skandobs. Som förvaltningsledare har du också en viktig uppgift att informera verksamheten i de stöd som utvecklas och förvaltas.

I det operativa arbetet med IT-systemen arbetar du utifrån planerade aktiviteter enligt en årlig plan. Du ansvarar för att förstå och fånga både behov och önskemål från verksamheten i landet samt bereda dessa för kommande och utvecklingsprojekt. Du säkerställer att verksamheten har nödvändiga lathundar, instruktioner, utbildningsmaterial med mera och hjälper till både med support och till viss del utbildning i de stöd som utvecklas och förvaltas. Därutöver deltar du i arbetet med framtagande av kravspecifikationer, tester och informationsklassningar vid vidareutveckling eller nyutveckling av applikationer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har arbetat med viltförvaltning på en myndighet eller i en organisation under minst ett år på heltid. Det är ett krav att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och i skrift.
Det är meriterande om du har minst ett års erfarenhet av arbete med förvaltning eller utveckling av IT-system och digitalisering. Därtill är det meriterande om du har arbetat som projektledare eller varit ledare för en verksamhet.


Som person behöver du ha ett stort engagemang och starkt driv för att ta fram och utveckla rätt och användarvänliga IT-system som fungerar i praktiken för arbete med viltförvaltning på länsstyrelserna.
För att lyckas behöver du vara kommunikativ, lösningsorienterad och skicklig på att samarbeta med många olika personligheter. Arbetet kräver att du har ett strukturerat arbetssätt och kan prioritera väl utifrån ett helhetsperspektiv.

ÖVRIGT
Intervjuer genomförs vecka 24-25.

Länsstyrelsen tillämpar flexibelt arbetssätt, vilket innebär att verksamhetens behov styr vilka krav som sätts på arbetstagaren när det gäller fysisk närvaro på arbetsplatsen. I mån av att överenskommelse med annan länsstyrelse kan upprättas finns också möjlighet att vara fysiskt lokaliserad på annan länsstyrelse än Länsstyrelsen i Jönköping.

Läs gärna mer om Länsstyrelsens uppdrag, vad vi erbjuder som arbetsgivare och följ våra medarbetares vardag på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Emma Willaredt
010-2236000
t.f. enhetschef Pär Nilsson
010-2236000
t.f. enhetschef Lars Lindh
010-2236000
Enhetschef Bernhard Jaldmark
010-2236000
Objektspecialist Henrik Lindblom
010-2236000
Objektspecialist Martin Fransson
010-2236000
Förvaltningsledare Tobias Haag
010-2236000
Informationschef Malin Lingefelt
010-2236000
Beredskapsdirektör Maria Gromer
010-2236000
Enhetschef Anton Halldén
010-2236000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Jönköpings län
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2022
  • Ansök senast: 8 juni 2022

Besöksadress

Hamngatan 4 55186 Jönköping
None

Postadress

Hamngatan 4
Jönköping, 55186

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024