OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi står inför en nystart på myndigheten där vi gemensamt ska öka vår utvecklingsförmåga, i det arbetet har den här enheten och Integrationsförvaltningen en nyckelroll
- Sven-Bertil Eriksson, Enhetschef
Vi söker nu en Förvaltningsledare som vill vara med och utveckla vår Integrationsförvaltning, där du tillsammans med dina närmaste kollegor på enheten får en central roll att länka samman anslutna myndigheter till Statens servicecenters tjänsteutbud, med moderna och effektiva tekniker.
Om verksamhetsområdet:
Verksamhetsområde IT och utveckling vid Statens servicecenter ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster samt möjliggöra och stödja i IT-relaterad utveckling på myndigheten utifrån våra kunder och användares behov.
Verksamhetsområdet bedriver huvuddelen av verksamheten i Östersund men har medarbetare även i Gävle, Norrköping och Göteborg. Verksamhetsområdet består av fem enheter, IT-projektenheten, Utvecklingsenheten, IT-leveransenheten, IT-förvaltningsenheten och Ledningsstöd IT & utveckling. Vi är totalt cirka 60 medarbetare som representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Om IT Leveransenheten och tjänsten:
Inom IT leveransenheten är vi idag 17 medarbetare och där du ges möjligheten att vara med att påverka och bygga enhetens verksamhet framåt. Enheten har en central roll för hela myndighetens förflyttning mot ökad utvecklingsförmåga – och allt detta med fokus på att vi gör det tillsammans. Arbetsmiljön präglas av hög kollegial samverkan, trevlig atmosfär och högt i tak. Enheten ansvarar för tekniska integrationer mot externa och interna parter, identitetshantering, systemutveckling, teknisk support och behörighetsadministration.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Ta fram och driva förvaltningsplan med tillhörande aktiviteter och budget
• Uppföljning av leveranser och avtal
• Säkerställer att gällande riktlinjer efterföljs.
• Samråd och planering med interna verksamheter, utvecklings- och anslutningsprojekt
• Intern prioritering
• Uppföljning
• Omvärldsbevakning
Du kommer tillsammans med dina närmaste kollegor ansvara för utvecklingen och förvaltningen av myndighetens tekniska integrationer. Idag använder Integrationsförvaltingen Microsoft BizTalk Server som grund. Statens servicecenter har idag runt 170 myndigheter anslutna till sina tjänster via denna förvaltning, parallellt med interna systemintegrationer. Totalt hanteras runt 1600 aktiva integrationer. Majoriteten av integrationerna är fil-integrationer. Vårt mål är en ökad förflyttning mot API-integrationer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen alternativt jämförbar kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Gedigen erfarenhet av att ha arbetat som tjänsteägare, förvaltningsledare, systemägare, systemansvarig eller motsvarande roll på utförar- eller beställarsidan, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av IT-tjänstestyrning eller förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare
Vi ser att du har följande förmågor:
• Strukturerad i ditt arbete
• Uppfyller mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Självständigt tar ansvar för dina arbetsuppgifter
• Trivs med att arbeta i team, såväl som självständigt
• God vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Säkerhetsmedvetet förhållningssätt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU).
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av agila metoder och arbetssätt
• Erfarenhet av systemintegration genom fil- och API-integration
• Erfarenhet av ledning/styrning av server- och applikationsdrift
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund, Gävle eller Norrköping. Vi erbjuder distansarbete.
Det kan förekomma en del resande i tjänsten.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 13 mars 2023.
För att kunna göra en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.